Przechowywanie i konserwacja roweru na zimę

Przechowywanie i konserwacja roweru na zimę

Przechowywanie i konserwacja roweru na zimę

Pojawiają się pierwsze minusowe temperatury, pierwszy śnieg i wielu rowerzystów właśnie wtedy postanawia zakończyć sezon rowerowy. Pamiętać należy jednak o prawidłowym przechowywaniu i zakonserwowaniu roweru na zimę, aby po kilku miesiącach w bezruchu nasza maszyna za bardzo się nie zestarzała.

 

MIEJSCE

Gdzie przechowywać rower na zimę? W domu, na balkonie, w piwnicy? Zdecydowanie nie na balkonie, mróz i wilgoć mogą sprawić, że na wiosnę nie poznacie swojego roweru. Powinniśmy zatem wybrać miejsce, gdzie jest ciepło i sucho. Może to być piwnica, jakieś specjalne pomieszczenie w domu lub po prostu w pokoju. Jeśli mamy duży dom, pewnie gdzieś się znajdzie jakieś dobre miejsce dla naszych dwóch kółek. Trzymanie roweru w domu jest najbezpieczniejszą opcją. Często jednak metrów kwadratowych brakuje lub na przykład żona krzyczy, że nie ma takiej możliwości, wtedy trzymamy rower w piwnicy. Warunki tam są równie dobre co w domu, jednak właśnie z piwnic jest kradzionych najwięcej rowerów, dlatego warto zainwestować w dobre zabezpieczenia. Zimą rower możemy też oddać do przechowalni, za to oczywiście trzeba zapłacić, ale serwisy rowerowe w zamian dają zniżki na przegląd.

MYCIE I KONSERWACJA

Im bardziej dbamy o nasz rower, tym dłużej i lepiej będzie nam służył. Po ostatniej jeździe należy rower dokładnie umyć, najlepiej zrobić to na mokro. Jeśli korzystacie z myjek ciśnieniowych, pamiętajcie żeby nie kierować bezpośrednio strumienia wody w otwory, czyli np. piasty, stery czy suport. Ramę należy odtłuścić, myjąc ją np. płynem do naczyń, a napęd dobrze oczyścić z brudu starą szmatką i szczotką do łańcucha lub starą szczoteczką do zębów. Gdy dokładnie wymyjemy i wysuszymy rower trzeba go zakonserwować, aby podzespoły jak najlepiej przygotować do kilkumiesięcznego bezruchu. Zatem wszystkie ruchome elementy należy solidnie nasmarować, co zabezpieczy je przed korozją.

INNE CZYNNOŚCI

  • Rozpinamy hamulce
  • Ustawiamy przerzutki na najniższych trybach, czyli układamy łańcuch na najmniejszych zębatkach. Przy takim ustawieniu sprężyna przerzutki jest najmniej napięta.
  • Pompujemy opony i co jakiś czas obracamy koło, aby nie powstały zagięcia na oponach oraz żeby nie doprowadzić do zastania smaru w piastach.
  • Zdejmujemy akcesoria i wyciągamy z nich baterie, które czasami lubią wylać.
  • Przykrywamy rower materiałem przepuszczającym powietrze, aby ochronić przed kurzem. Nie przykrywamy folią, ponieważ pod nią może zgromadzić się wilgoć, która doprowadza do korozji.
Print Friendly, PDF & Email

ZOBACZ TEŻ

FACEBOOK

INSTAGRAM

Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach? Zapisz się do rowerowego newslettera!

WYSZUKIWARKA