Przechowywanie i konserwacja roweru na zimę
Pojawiają się pierwsze minusowe temperatury, pierwszy śnieg i wielu rowerzystów właśnie wtedy postanawia zakończyć sezon rowerowy. Pamiętać należy jednak o prawidłowym przechowywaniu i zakonserwowaniu roweru na zimę, aby po kilku miesiącach w bezruchu nasza maszyna za bardzo się nie zestarzała.
MIEJSCE
Gdzie przechowywać rower na zimę? W domu, na balkonie, w piwnicy? Zdecydowanie nie na balkonie, mróz i wilgoć mogą sprawić, że na wiosnę nie poznacie swojego roweru. Powinniśmy zatem wybrać miejsce, gdzie jest ciepło i sucho. Może to być piwnica, jakieś specjalne pomieszczenie w domu lub po prostu w pokoju. Jeśli mamy duży dom, pewnie gdzieś się znajdzie jakieś dobre miejsce dla naszych dwóch kółek. Trzymanie roweru w domu jest najbezpieczniejszą opcją. Często jednak metrów kwadratowych brakuje lub na przykład żona krzyczy, że nie ma takiej możliwości, wtedy trzymamy rower w piwnicy. Warunki tam są równie dobre co w domu, jednak właśnie z piwnic jest kradzionych najwięcej rowerów, dlatego warto zainwestować w dobre zabezpieczenia. Zimą rower możemy też oddać do przechowalni, za to oczywiście trzeba zapłacić, ale serwisy rowerowe w zamian dają zniżki na przegląd.
MYCIE I KONSERWACJA
Im bardziej dbamy o nasz rower, tym dłużej i lepiej będzie nam służył. Po ostatniej jeździe należy rower dokładnie umyć, najlepiej zrobić to na mokro. Jeśli korzystacie z myjek ciśnieniowych, pamiętajcie żeby nie kierować bezpośrednio strumienia wody w otwory, czyli np. piasty, stery czy suport. Ramę należy odtłuścić, myjąc ją np. płynem do naczyń, a napęd dobrze oczyścić z brudu starą szmatką i szczotką do łańcucha lub starą szczoteczką do zębów. Gdy dokładnie wymyjemy i wysuszymy rower trzeba go zakonserwować, aby podzespoły jak najlepiej przygotować do kilkumiesięcznego bezruchu. Zatem wszystkie ruchome elementy należy solidnie nasmarować, co zabezpieczy je przed korozją.
INNE CZYNNOŚCI
- Rozpinamy hamulce
- Ustawiamy przerzutki na najniższych trybach, czyli układamy łańcuch na najmniejszych zębatkach. Przy takim ustawieniu sprężyna przerzutki jest najmniej napięta.
- Pompujemy opony i co jakiś czas obracamy koło, aby nie powstały zagięcia na oponach oraz żeby nie doprowadzić do zastania smaru w piastach.
- Zdejmujemy akcesoria i wyciągamy z nich baterie, które czasami lubią wylać.
- Przykrywamy rower materiałem przepuszczającym powietrze, aby ochronić przed kurzem. Nie przykrywamy folią, ponieważ pod nią może zgromadzić się wilgoć, która doprowadza do korozji.