Przygotowanie roweru do sezonu

Przygotowanie roweru do sezonu

Przygotowanie roweru do sezonu

Sezon rowerowy nie istnieje! Wiem, wiem rowerowi wyjadacze… dla Was nie ma czegoś takiego jak sezon rowerowy, ale uwaga, może niektórych z Was zaskoczę – jesteśmy mniejszością! Niestety nadal większość ludzi, gdy robi się zimno i mokro, chowa swój rower w kąt i wyciąga dopiero jak pojawi się słońce i wysokie temperatury.

… więc dla większości ludzi sezon rowerowy istnieje, ale nie ma sztywnego przedziału czasowego. Niektórzy rozpoczynają wiosną, a kończą jesienią, inni jeżdżą tylko latem, a jeszcze inni sezon rowerowy kończą przed imprezą sylwestrową a po niej zaczynają nowy!

Jeśli czytałeś mój tekst „Przechowywanie i konserwacja roweru na zimę” i zastosowałeś się do zaleceń to będziesz miał dużo mniej pracy przy przygotowaniu roweru do sezonu a części Twojego roweru będą w lepszym stanie.

 

UMYJ ROWER

Zaczynamy od dokładnego umycia całego roweru, bo nawet jeśli został wymyty po ostatniej jeździe to po kilku miesiącach bezruchu pewnie się zakurzył. Wlewamy ciepłą wodę do wiadra, dolewamy płyn do mycia naczyń, bierzemy gąbkę, suchy ręcznik i zabieramy się do roboty! Myjemy dokładnie ramę, koła i wszystkie inne elementy oprócz napędu, którym zajmiemy się za chwilę. Po umyciu spłukujemy płyn czystą wodą i wycieramy suchym ręcznikiem.

Jeśli zapomniało Wam się umyć rower przed zimą to polecam ten grubszy brud najpierw spłukać karcherem. Pamiętajcie tylko, żeby nie kierować bezpośrednio strumienia wody w otwory, np. piasty, stery czy suport.

 

 

CZYSZCZENIE NAPĘDU

Zacznijmy od sprawdzenia stanu technicznego łańcucha i zębatek. Może się okazać, że wcale nie będziemy musieli go czyścić! Jeśli łańcuch jest stary lub ma przejechane setki kilometrów trzeba sprawdzić czy się nie rozciągnął. Służy do tego specjalna miarka do łańcucha lub zwykła linijka lub suwmiarka. Jak to sprawdzić ? Zajrzyj na Rowerowe Porady. A jak sprawdzić zębatki? Przyglądamy się im, jeśli są zjechane, czyli mają kształt „płetwy rekina” to należy wymienić kasetę/wolnobieg.

 

 

Najlepiej jak w łańcuchu jest spinka, czyli element, który pozwala ręcznie spiąć i rozpiąć łańcuch, dzięki czemu możemy szybko go ściągnąć. Dobre spinki kosztują od kilkunastu złotych, czyli niedużo, a bardzo ułatwiają nam czyszczenie łańcucha.

 

 

Ściągamy łańcuch i wkładamy go do słoika, starego bidonu lub butelki z dużym otworem, wlewamy niewielką ilość benzyny ekstrakcyjnej i energicznie potrząsamy – szejkujemy. Wystarczą 2 minuty, potem go wyjmujemy i wycieramy suchą szmatką.  Jest to najlepsza metoda czyszczenia łańcucha!

 

 

No a co jeśli nie mamy spinki? Zastanówcie się nad kupnem… Przygotowujemy jakąś starą bawełnianą koszulkę i moczymy ją benzyną ekstrakcyjną. Ściskamy łańcuch przez szmatkę i kręcimy pedałami do tyłu. Nie jest to tak skuteczna metoda jak szejkowanie,  bo brud zostaje jeszcze w środku, między ogniwami łańcucha. Można jeszcze dodatkowo użyć pałeczek do uszu, żeby go stamtąd wypchnąć.

 

 

Istnieje jeszcze gadżet, który wyczyści nam łańcuch bez jego zdejmowania – maszynka do czyszczenia łańcucha. Zakładamy ją, wlewamy rozpuszczalnik i kręcimy korbą, zamontowane w środku szczoteczki usuną brud.

Maszynka do czyszczenia łańcucha

 

 

No dobra, łańcuch wyczyszczony, więc teraz czas na czyszczenie korby (przednia zębatka) i kasety lub wolnobiegu (tylna zębatka). Ja używam specjalnej szczotki , która zaprojektowana jest w taki sposób, żeby dostać się do najgłębszych zakamarków między zębatkami. Gdy nie mamy takiej szczotki to można użyć starej szczoteczki do zębów lub pędzla i starej koszulki bawełnianej, którą użyjemy jak nić dentystyczną lub owiniemy nią śrubokręt. Znów wspomagamy się benzyną ekstrakcyjną. Jak chcecie mieć lepszy dostęp do kasety to ściągnijcie koło…

Pamiętajcie też o wyczyszczeniu kółek prowadzących tylnej przerzutki. Zawsze zbiera się tam dużo brudu.

 

 

SMAROWANIE ŁAŃCUCHA

Napęd czysty, więc trzeba go nasmarować, żeby wszystko gładko i cicho chodziło. Do smarowania łańcucha rowerowego najlepiej sprawdzają się specjalnie do tego przeznaczone olejki. Ja używałem olejków firmy Finish Line i Rohloff, oba świetnie smarują i są bardzo wydajne. Nie stosujemy WD-40 i ŁT-41, bo do tego się nie nadają! A jak smarować? Wystarczy wlać jedną kropelkę olejku w jedno ogniwo łańcucha. Czekamy kilka minut i kręcimy korbą, nadmiar oleju wycieramy suchą szmatką. Pamiętajcie o ważnej zasadzie:

 

Łańcuch ma być nasmarowany wewnątrz, na zewnątrz ma być suchy!

 

 

OPONY

No i oczywista oczywistość! Trzeba napompować opony. Żeby to zrobić dobrze to musimy mieć pompkę z manometrem. Jeśli nie mamy to jedziemy na stację benzynową. Na boku każdej opony znajdziemy zalecane przez producenta ciśnienie opony, np.

 

 

Napompowanie do dolnej wartości zwiększy przyczepność i komfort jazdy po nierównościach, a przy wyższych wartościach po asfalcie będziemy jechać szybciej, ale na dziurach będzie bardziej twardo.

 

SPRAWDZAMY POSZCZEGÓLNE CZĘŚCI ROWERU

Wyczyścić i nasmarować łańcuch oraz napompować opony każdy sam powinien umieć zrobić przy rowerze, ale żeby dobrze przygotować rower do sezonu należy sprawdzić jeszcze kilka innych części roweru:

  • Linki i pancerze
    Sprawdzamy czy pancerze są zagięte i czy linki są postrzępione. Poprzez wciskanie klamki hamulca i zmiany trybu przerzutki na manetce kontrolujemy czy linki w pancerzach płynnie działają.
  • Hamulce
    Sprawdzamy stan zużycia klocków hamulcowych, a także regulujemy działanie hamulca.
  • Przerzutki
    Sprawdzamy czy łańcuch płynnie przeskakuje podczas zmiany biegów. Do manetki możemy wlać też krople oleju, żeby usprawnić jej działanie.
  • Stery
    Łapiemy za kierownicę, wciskamy przedni hamulec i pchamy rower do przodu i do tyłu, jeśli słychać trzaski to znaczy, że na sterach są luzy. Trzeba je skorygować.
  • Suport
    Łapiemy za korbę i kiwamy na boki, jeśli słychać stuki trzeba wyregulować lub wymienić pakiet.
  • Koła
    Sprawdzamy czy koło jest wycentrowane. Jeśli bije na boki trzeba wyregulować szprychy za pomocą specjalnego klucza.
  • Piasty
    Czyścimy benzyną ekstrakcyjną i nakładamy nowy smar.
  • Amortyzator
    Użyj preparatu czyszczącego do goleni amortyzatora.

 

Czy mamy do tego wystarczającą sprawność manualną i wiedzę? Jeśli nie to oddajemy rower do serwisu. Za 50-150 zł (w zależności od stanu technicznego roweru) przygotują rower do jazdy .

Print Friendly

ZOBACZ TEŻ


Jooble - Praca w śląskim

FACEBOOK

INSTAGRAM

Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach? Zapisz się do rowerowego newslettera!

WYSZUKIWARKA