Wiślana Trasa Rowerowa
Wiślana Trasa Rowerowa w województwie śląskim ma 79km długości i prowadzi od dworca PKP Wisła Uzdrowisko do wsi Dankowice przy granicy z województwem małopolskim. Trasa oznakowana jest pomarańczowymi tabliczkami z logo WTR. Mimo że Wiślana Trasa Rowerowa przebiega przez beskidzkie miejscowości to jest bardzo płaska i łatwa, ale ze względu na długość, w całości przeznaczona raczej dla średniozaawansowanych rowerzystów. Jeśli podzieli się ją na odcinki to będzie ona świetną propozycją dla początkujących oraz dzieci. Dodatkowo szlak jest bardzo malowniczy. Przy Wiśle można zatrzymać się, usiąść na ławce i podziwiać piękne widoki Beskidu Śląskiego. Jedzie się przez turystyczne górskie miasteczka, w których można zobaczyć, np. Muzeum Beskidzkie czy Leśny Park Niespodzianek, a także przez spokojne i ciche wsie między Drogomyślem a Zabrzegiem z pięknym widokiem na Beskid Śląski oraz „śląskie morze”, czyli Jezioro Goczałkowickie. Wiślana Trasa Rowerowa w województwie śląskim nie jest przejezdna dla rowerów szosowych. Zalecany jest rower crossowy lub trekkingowy.
Ideą Wiślanej Trasy Rowerowej jest połączenie gór z morzem, a przebieg wyznaczać ma rzeka Wisła. Czy i kiedy szlak zostanie w całości ukończony? Tego nie wiemy. Na dziś Wiślaną Trasą Rowerową pojedziecie w województwie śląskim, małopolskim, kujawsko-pomorskim i pomorskim.
Wiślana Trasa Rowerowa jest jednym z najlepszych i najbardziej popularnych szlaków rowerowych w województwie śląskim.
Długość: 79km
Początek: PKP Wisła Uzdrowisko
Koniec: Dankowice
Przebieg szlaku:
Wisła – Ustroń (8,5km) – Górki Wielkie (16km) – Skoczów (20km) – Ochaby Małe (25km) – Ochaby Wielkie (27km) – Drogomyśl (30km) – Zabłocie (36km) – Frelichów (39km) – Zarzecze (41km) – Chybie (45km) – Landek (50km) – Zabrzeg (56km) – zapora Jeziora Goczałkowickiego (59km) – Czechowice-Dziedzice (68km) – Kaniów (71km) – Dankowice
Data przejazdu: 26.09.2023
MAPA
Pobierz ślad trasy: GPX | KML | RAR
Przydał Ci się artykuł? Skorzystałeś z pliku GPX? Możesz za to podziękować stawiając mi kawę :)
blok reklamowyOZNAKOWANIE
Wiślana Trasa Rowerowa oznakowana jest pomarańczowymi znakami typu R-4, czyli pomarańczowa tabliczka z czarnym rowerem i logo szlaku. Oznakowanie jest dobre, ale nie jest pełne i idealne. W gminie Skoczów na niektórych odcinkach znaki pojawiają się zbyt rzadko, a w Czechowicach-Dziedzicach kilku pojedynczych znaków brakuje. Poza tabliczkami z kierunkiem jazdy spotkać można znaki informujące o skrzyżowaniach z innymi szlakami rowerowymi, kilometrażu do kolejnych miejscowości oraz nierównościach, np. większych kamieniach czy płytach betonowych.
Czego mi zabrakło? Na całym śląskim odcinku Wiślanej Trasy Rowerowej nie ma tablic z mapą szlaku ani informacji o ciekawych miejscach w pobliżu. Szkoda, bo byłoby to ułatwienie dla tych spontanicznych rowerzystów, którzy jadą w ciemno, bez rozeznania o pobliskich atrakcjach turystycznych. Mapa taka zdecydowanie przydałaby się przy dworcu kolejowym Wisła Uzdrowisko, gdzie szlak ma swój początek.
Niestety w kilku miejscach na śląskim odcinku Wiślanej Trasy Rowerowej pojawiają się stare znaki, czyli logo WTR na białym tle z paskiem koloru niebieskiego. Znaki te nie zostały usunięte i mogą zdezorientować rowerzystów.
DROGI I NAWIERZCHNIE
Patrząc na mapę dróg i nawierzchni Wiślanej Trasy Rowerowej od razu rzuca się w oczy, że szlak ma 2 oblicza. Pierwsza część, od Wisły przez Ustroń i Skoczów do Ochab Wielkich, prowadzi w bezpośrednim sąsiedztwie Wisły i dominują tutaj drogi rowerowe. Natomiast druga część od Drogomyśla przez Zabrzeg i Czechowice-Dziedzice do Dankowic to głównie drogi publiczne w ruchu ogólnym.
Jeśli jeszcze dokładniej się przyjrzymy to zdecydowanie najlepiej prezentuje się Wiślana Trasa Rowerowa w Wiśle i Ustroniu. Jedzie się tutaj asfaltowymi drogami rowerowymi oraz drogami z zakazem ruchu, który nie dotyczy rowerzystów, mieszkańców i służb miejskich. Niestety część z tych dróg nie jest odseparowana od pieszych, więc trzeba się liczyć, że spacerowicze mogą pojawić się na drodze.
Za Ustroniem szlak prowadzi przez Górki Wielkie w gminie Brenna, gdzie występuje ten charakterystyczny, nieszczęsny uskok Wiślanej Trasy Rowerowej. Na szczęście ten odcinek pod koniec roku 2023 został poprawiony i zamiast po nieprzyjaznej rowerzystom kamienistej ścieżce, jedziemy nową drogą rowerową. Do mostu nad Brennicą dojeżdża się mało ruchliwymi drogami asfaltowymi, a po drugiej stronie rzeki jedzie się drogą rowerową, która na granicy ze Skoczowem nagle się kończy.
Niestety w gminie Skoczów standard dróg rowerowych jest niski. Przez pierwsze 2km jedzie się szutrowo-kamienistą ścieżką, która nie jest zbyt przyjazna rowerzystom, a potem mocno wysłużonymi i często popękanymi asfaltowymi drogami rowerowymi.
Drugą część Wiślanej Trasy Rowerowej w województwie śląskim, też można jeszcze podzielić na dwa fragmenty. W gminach Strumień i Chybie, czyli od Drogomyśla do wsi Chybie, trasa prowadzi w całości po lokalnych drogach publicznych. Jedzie się przyjemnie, bo są to spokojne szosy, na których jest bardzo mały ruch samochodowy. Wyjątek stanowi ul. Bielska (Chybie – Landek), która jest ruchliwa i wąska, bo w poboczu drogi rosną olbrzymie stare drzewa.
Najgorsza część Wiślanej Trasy Rowerowej w śląskim znajduje się w gminie Czechowice-Dziedzice. W Zabrzegu jest kuriozalny objazd torów z jednej strony fatalną leśną drogą, a z drugiej dziurawą asfaltówką. Co prawda po remoncie dworca w Zabrzegu jedzie się wyremontowanym tunelem. Mimo to dużo wcześniej również jest tunel pod torami, którym można przejechać. Dzięki temu skrócicie trasę o 4km i unikniecie fatalnych nawierzchni. Kolejnym odcinkiem, którego nie respektują rowerzyści jest przejazd gruntową, zarośniętą drogą gruntową dołem zapory Jeziora Goczałkowickiego. Dużo przyjemniej pojechać koroną zapory z pięknym widokiem na „śląskie morze”, a potem sprowadzić rower po schodach.
Nic pozytywnego, dotyczącego Wiślanej Trasy Rowerowej nie zadziało się również w Czechowicach-Dziedzicach. Mimo, że w mieście powstały nowe drogi rowerowe to żadna z nich nie znajduje się na trasie szlaku. WTR tutaj biegnie po mało przyjemnych dla rowerzystów drogach publicznych i przez mało atrakcyjne tereny. Do tego dodać należy od zawsze fatalny, gruntowy i zarośnięty odcinek po wałach przy Iłownicy.
Wiślana Trasa Rowerowa w województwie śląskim w całości nie jest przejezdna dla rowerów szosowych, ze względu na zbyt kamieniste drogi szutrowe w gminie Skoczów oraz terenowe odcinki w Zabrzegu i Czechowicach-Dziedzicach wzdłuż Iłownicy.
Wydzielona infrastruktura rowerowa: 25,3km (32%)
– utwardzona: 25,3km
– nieutwardzona: 0km
Droga publiczna asfaltowa: 41,2km (52,5%)
Droga szutrowa: 10,2km (13%)
Droga gruntowa: 1,5km (2%)
Inna: 0,4km (0,5%) – płyty betonowe, bruk, przejście podziemne
DOJAZD
Wiślana Trasa Rowerowa rozpoczyna się przy dworcu PKP Wisła Uzdrowisko, więc najlepszą formą dojazdu wydaje się być pociąg. Nie powinno być również problemów z powrotem, bo szlak biegnie obok kilku kolejnych dworców, na których zatrzymują się pociągi Kolei Śląskich: Ustroń Zdrój (150m), Skoczów Bajerki (600m), Drogomyśl, Chybie Mnich (500m), Zabrzeg, Czechowice-Dziedzice (1km), Oświęcim (ok. 18km jazdy małopolskim odcinkiem Wiślanej Trasy Rowerowej).
Jeśli chcielibyście przyjechać samochodem to można go zostawić na jednym z wielu parkingów w Wiśle i Ustroniu. Niestety większość jest płatna.
WARIANTY
Szlak można dostosować do swoich potrzeb, formy czy wolnego czasu. Można go skrócić i wsiąść wcześniej do pociągu, a można także wydłużyć i przejechać dodatkowo małopolski odcinek Wiślanej Trasy Rowerowej, który ma niemal 240km i prowadzi aż do Szczucina.
Poniżej przedstawiam Wam kilka wariantów przejazdu Wiślanej Trasy Rowerowej.
- Wisła Uzdrowisko – Ustroń Zdrój (ok. 9km)
- Wisła Uzdrowisko – Skoczów Bajerki (ok. 20km)
- Wisła Uzdrowisko – Drogomyśl (ok. 32km)
- Wisła Uzdrowisko – Chybie Mnich (ok. 47km)
- Wisła Uzdrowisko – Zabrzeg (ok. 56km)
- Wisła Uzdrowisko – Czechowice-Dziedzice (ok. 70km)
- Wisła Uzdrowisko – Oświęcim (ok. 97km)
- Wisła Uzdrowisko – Kraków (ok. 185km)
Mam jeszcze krótką propozycję dla tych, którzy chcieliby przyjechać samochodem. Można go zostawić na parkingu przy WTR w Ustroniu Nierodzim. Znajduje się on na 14km szlaku. Jeśli pojedziecie do Wisły i z powrotem to wykręcicie niemal 30km po najlepszym odcinku Wiślanej Trasy Rowerowej. Jest to świetna opcja dla mniej wprawionych rowerzystów oraz rodzin z dziećmi.
A tu propozycja na wycieczkę z dzieckiem:
ZOBACZ TAKŻE
Z dzieckiem Wiślaną Trasą Rowerową w Ustroniu
Propozycja na krótką rowerową wycieczkę z dzieckiem wzdłuż Wisły w Ustroniu. Główny cel: Leśny Park Niespodzianek i karmienie zwierząt z ręki!
CIEKAWE MIEJSCA
Niestety Wiślana Trasa Rowerowa w śląskim nie prowadzi bezpośrednio obok ciekawych atrakcji turystycznych. No może jedynym wyjątkiem jest zapora Jeziora Goczałkowickiego. Dlatego jeśli chcecie jazdę na rowerze połączyć z poznawaniem i zwiedzaniem, musicie opuszczać szlak. Poniżej kilka najciekawszych miejsc, które warto zobaczyć w pobliżu Wiślanej Trasy Rowerowej.
- Wisła: Galeria Sportowe Trofea Adama Małysza, Rezydencja Prezydenta RP, Muzeum Beskidzkie, Pałacyk Myśliwski Habsburgów, Aleja Gwiazd Sportu
- Ustroń: Muzeum Ustrońskie, Pijalnia Wód, Mural na Miejskiej Bibliotece Publicznej, Leśny Park Niespodzianek
- Skoczów: Rynek, Kaplicówka Krzyż Papieski
- Ochaby Wielkie: Skansen – Tradycyjna Zagroda Rolna, rodzinny park rozrywki Dream Park Ochaby
- Drogomyśl: Dwór Baronów Kaliszów
- Czechowice-Dziedzice: kolonia domów robotniczych
- Kaniów: ośrodek rekreacji i sportów wodnych
MIEJSCA ODPOCZYNKOWE
Na Wiślanej Trasie Rowerowej znajdują się dwa MORy, które powstały przy okazji budowy drogi rowerowej w Wiśle oraz Górkach Wielkich. Niestety nie są one wyposażone w samoobsługową stację naprawy rowerów. Poza nimi są jeszcze 3 wiaty odpoczynkowe (Wisła, Drogomyśl, Zabrzeg) oraz mnóstwo przyjemnych miejsc do odpoczynku w Ustroniu (leżanki, huśtawki, stoły).
Na odcinku Wisła – Ochaby Wielkie jest sporo miejsc, aby posiedzieć i zrelaksować się tuż przy Wiśle lub w zlokalizowanych bezpośrednio przy szlaku punktach gastronomicznych, których najwięcej w Ustroniu.
WIŚLANA TRASA ROWEROWA – PRZEBIEG
Wiślana Trasa Rowerowa rozpoczyna się na dworcu PKP Wisła Uzdrowisko. Niestety nie znajdziecie tutaj znaku informującego o początku szlaku ani tablicy informacyjnej. Pierwsze 300 metrów to przejazd ruchliwą drogą wojewódzką, ale za mostem nad Wisłą szlak skręca w lewo i do Ustronia prowadzi już dobrej jakości drogami rowerowymi.
Ustroń to miasto pełne turystów i kuracjuszy, którzy lubią spacerować aleją Legionów nad Wisłą. Tędy właśnie poprowadzona jest Wiślana Trasa Rowerowa. Rowerówka oddzielona jest od pieszych jedynie linią namalowaną na asfalcie, dlatego trzeba uważać, bo łatwo o kolizję z bujającymi w obłokach turystami. W Ustroniu znajdziecie sporo lokali gastronomicznych oraz miejsc odpoczynku nad Wisłą. Ustrońska część Wiślanej Trasy Rowerowej poprowadzona jest w całości drogami rowerowymi lub drogami z zakazem ruchu, który nie dotyczy rowerów i służb miejskich.
Początkowe kilometry Wiślanej Trasy Rowerowej to piękne krajobrazy Beskidu Śląskiego! Jedzie się u podnóży Równicy i Czantorii, ale ukształtowanie terenu jest płaskie. Nie ma podjazdów, jakie wydawałoby się, że w górach będą. Jest bardzo przyjemnie i malowniczo.
Kolejną miejscowością, przez którą prowadzi Wiślana Trasa Rowerowa są Górki Śląskie. To tutaj pod koniec 2023 roku pojawiła się nowa asfaltowa droga rowerowa zastępując nieprzyjazną dla rowerzystów kamienistą ścieżkę. Tutaj także jest charakterystyczny uskok szlaku w kierunku Brennej.
Do centrum Skoczowa dojeżdża się znów szutrowo-kamienistymi ścieżkami. Są one słabe, a gmina Skoczów niestety nie robi zbyt wiele, aby poprawić jakość nawierzchni Wiślanej Trasy Rowerowej. Do Ochab Wielkich jedzie się wzdłuż Wisły asfaltową drogą rowerową o niższych standardzie.
W Drogomyślu zmienia się oblicze Wiślanej Trasy Rowerowej. Kończą się długie odcinki prowadzące wzdłuż rzeki i z oczu tracimy naszą przewodniczkę! Od tej pory szlak będzie prowadził drogami asfaltowymi przez wioski z małym lub bardzo małym ruchem samochodów. Często drogami, na których problem z minięciem mają dwa auta.
Cisza, spokój i tak przez niemal 20km, aż do wsi Chybie, gdzie ponownie (po odcinku w Wiśle) trzeba wjechać na bardziej ruchliwą drogę. Ulica Bielska prowadzi do wsi Landek. Jest wąska, a pobocze obsadzone jest starymi dębami. Co prawda droga jest ruchliwa, ale okoliczności przyrody bardzo ciekawe: piękne lasy i stawy hodowlane.
Po ponad 50km jazdy dojedziecie do Zabrzegu, miasta z największymi absurdami na śląskim odcinku Wiślanej Trasy Rowerowej. Przyjemną leśną drogą w okolicach rezerwatu przyrody Rotuz dojedziecie do przejazdu kolejowego przy stacji Zabrzeg Czarnolesie. Tutaj szlak każe jechać 4,5km, żeby dostać się do miejsca odległego o 700 metrów. Gdyby ten objazd był poprowadzony przyjemną drogą to może byłoby warto, ale najpierw jedzie się słabą drogą leśną, momentami błotnistą i pełną kałuż, a po drugiej stronie torów przeraźliwie podziurawioną drogą asfaltową! Tutaj wszyscy wybierają skrót i chociaż on również nie jest przyjemny, bo trzeba przejechać przez przejazd kolejowy, a potem przejść wąskim i ciemnym tunelem pod torami – to zdecydowanie warto z niego skorzystać. Skrót zaznaczony na mapie.
Po drugiej stronie torów szlak lasem doprowadza do wiaty odpoczynkowej i dalej do zapory Jeziora Goczałkowickiego. Tutaj zdziwienie, bo zamiast koroną, Wiślana Trasa Rowerowa poprowadzona jest słabą dróżką zaraz obok zapory. Dla mnie szok, bo przecież po zaporze lubią jeździć wszyscy, a poza tym te widoki! Oczywiście tutaj też namawiam do małego zboczenia ze szlaku i jazdy zaporą, a mniej więcej w jej połowie zejść po schodach lub zjechać ścieżką do szlaku.
W Zabrzegu, po około 2km od Jeziora Goczałkowickiego, znów natrafiamy na Wisłę i znów wracają szutry. Jadąc tak ponad 3km po nasypie, Wiślana Trasa Rowerowa wjeżdża do Czechowic-Dziedzic. Tutaj szlak prowadzi głównie mniej ruchliwymi drogami, nic ciekawego nam po drodze nie pokazując.
Końcówka śląskiego odcinka to jazda asfaltowymi drogami przez Kaniów aż do Dankowic, gdzie WTR przejmuje województwo małopolskie.
PLANY
Niestety nic nie zanosi się na to aby druga część śląskiego odcinka Wiślanej Trasy Rowerowej dorównała pierwszej części! Upadł pomysł puszczenia szlaku południowym brzegiem Jeziora Goczałkowickiego, a gmina Czechowice-Dziedzice w sprawie Wiślanej Trasy Rowerowej nie robi nic, bo nie chce. Nie widać również pozytywów w temacie usunięcia starego oznakowania, które pojawia się zbyt często na aktualnym szlaku głównym, starym szlaku, a także na starych trasach dojazdowych.
Są też dobre wieści! Miasto i gmina Skoczów zleciły opracowanie kompleksowego planu budowy tras rowerowych, którego kręgosłupem ma być Wiślana Trasa Rowerowa. Dodatkowo, Wisła planuje wydłużyć WTR do źródeł Wisły pod Baranią Górą co jeszcze bardziej uatrakcyjni przejazd tą trasą.
SZLAKI ROWEROWE
Wiślana Trasa Rowerowa łączy się z kilkoma innymi szlakami rowerowymi:
- Czerwony szlak rowerowy nr 24 Euroregionu Śląsk Cieszyński
- Zielony szlak rowerowy nr 13: Rybnik – Ustroń
- Niebieski szlak rowerowy nr 12: Jaworze – Ustroń
- Żółty szlak rowerowy nr 11: Landek – Cieszyn
- Via Ducalis, czyli szlak rowerowy nr 604: Cieszyn – Bielsko-Biała
- Czerwony szlak rowerowy nr 192: Strumień – Jaworze
- Velo Metropolis
GALERIA – WIŚLANA TRASA ROWEROWA
Tekst powstał w ramach współpracy ze Śląską Organizacją Turystyczną oraz serwisami slaskie.travel i beskidy.travel