Rowerem po śląskich stadionach piłkarskich
Długa, bo 133-kilometrowa tematyczna pętla rowerowa. Motywem przewodnim są śląskie stadiony piłkarskie o bogatej historii, czyli coś w sam raz dla fanów zarówno rowerowych wojaży jak i piłki nożnej!
Pętla rowerowa
Cel: stadiony piłkarskie
Odległość: 133km
Chorzów: Park Śląski – Klimzowiec – Batory – Świętochłowice: Zgoda – Centrum – Chorzów: Chorzów II – Bytom: Łagiewniki – Śródmieście – Szombierki – Ruda Śląska: Orzegów – Ruda – Zabrze: Zaborze – Centrum – Gliwice: Sośnica – Zatorze – Politechnika – Trynek – Bojków – Przyszowice – Chudów – Paniówki – Mikołów: Paniowy – Rusinów – Osiedle Leśna Bryza – Mokre – Osiedle Mickiewicza – Osiedle 30-lecia PRL – Osiedle Korfantego – Kolonia Wojewódzka – Regielowiec – Tychy: Wilkowyje – Centrum – Czułów – Katowice: Murcki – Mysłowice: Wesoła – Morgi – Brzezinka – Brzęczkowice – Słupna – Śródmieście – Sosnowiec: Modrzejów – Radocha – Śródmieście – Katowice: Szopienice – Zawodzie – Muchowiec – Brynów – Załęska Hałda – Załęże – Dąb
MAPA
Pobierz ślad trasy: GPX | KML | RAR
Przydał Ci się artykuł? Skorzystałeś z pliku GPX? Możesz za to podziękować stawiając mi kawę :)
blok reklamowyPĘTLA ROWEROWA – STADIONY ŚLĄSKIE
CHORZOWSKA HISTORIA
Pętlę rowerową zaczynamy w Parku Śląskim w Chorzowie obok Stadionu Śląskiego, no bo gdzie indziej? Przecież to tutaj polska reprezentacja ogrywała takie potęgi jak ZSRR, Anglię, Holandię, Włochów czy Portugalię. Przez fantastyczną atmosferę, jaka panowała podczas meczów, angielskie media nadały mu przydomek „Kocioł Czarownic”. Obecnie stadion znajduje się w przebudowie, ale kiedyś był największym w kraju, a rekordowo pomieściło się na nim ok. 120 tysięcy osób, podczas meczu pomiędzy Górnikiem Zabrze a Austrią Wiedeń.
Ruszamy! Jedziemy pod górkę parkowymi alejkami w kierunku ul. Chorzowskiej. Na pograniczu Katowic i Chorzowa, przejeżdżamy przejściem podziemnym pod ul. Chorzowską. Po drugiej stronie przejścia od razu skręcamy w prawo w ścieżkę rowerową. Dojeżdżamy do stacji benzynowej przy ul. Wojska Polskiego, jedziemy nią w lewo aż do ronda, przejeżdżamy je prosto w ul. Górniczą. Na następnym rondzie znów prosto i po 100m skręcamy w prawo między bloki w ul. Sportową. Przejeżdżamy obok szkoły i na końcu ulicy w lewo w ul. Działkową. Znowu do końca i w prawo za Bodzio, zjeżdżamy na chodnik. Na skrzyżowaniu prosto przez pasy i jedziemy ścieżką rowerową wzdłuż DTŚ. Przejeżdżamy pierwszym przejściem na drugą stronę DTŚ i skręcamy w prawo. Jesteśmy pod Stadionem Ruchu Chorzów przy ulicy Cichej. Ruch Chorzów jest 14-krotnym mistrzem Polski i ostatnim klubem z Górnego Śląska, który wygrał sezon w najwyższej lidze. Na stadion Ruchu najwięcej kibiców przyszło w 1957 roku na mecz z Polonią Bytom – 55 tysięcy, ale ważniejsze mecze „Niebiescy” rozgrywali na Stadionie Śląskim, a tam oglądało ich nawet 85 tysięcy osób. Obecnie stadion liczy 10 tysięcy miejsc siedzących z czego 1020 jest na trybunie krytej.
BYTOMSKIE BLASZAKI
Jedziemy na Bytom! Za stadionem, a przed halą sportową skręcamy w lewo w ul. Cichą. Dojedziemy do skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego. Przejeżdżamy na drugą stronę ulicy (najlepiej przejazdem dla rowerów po prawej stronie przy pasach), skręcamy w lewo i przed mostem skręcamy w prawo na ścieżkę rowerową. Dojedziemy do drogi asfaltowej – ul. Wolności, przecinamy ją i jedziemy dalej prosto ścieżką rowerową. Przejeżdżamy pod wiaduktem i pod rurami ciepłociągu i następnie prosto przez asfaltową ul. Żołnierską. Mijamy cmentarz i gdy dojedziemy do kolejnej asfaltowej drogi – ul. Szpitalna, skręcamy na nią w prawo i na rondzie w prawo. To już Świętochłowice. Jadąc prosto przejeżdżamy tunelem pod DTŚ i wjeżdżamy znów do Chorzowa. Jedziemy ul. Gwarecką prosto przez wszystkie skrzyżowania, dalej jednokierunkową ul. Sztygarską. Jedziemy do końca aż do garaży. Za nimi rekreacyjny teren ze „Stawem Amelung”. Przed nim skręcamy w lewo i potem w prawo. Przejeżdżamy pod wiaduktem ul. 3 Maja, a potem dojedziemy do asfaltowej ul. Opolskiej. Nie wjeżdżamy na nią tylko jedziemy dalej prosto ścieżką między drzewami. Dojedziemy do asfaltu – ul. Tulipanów.
To już Bytom. Skręcamy w lewo i na rondzie skręcamy w prawo w ul. Armii Krajowej. Jedziemy do końca i skręcamy w lewo w ul. Krzyżową. Po prawej stronie za murami mijamy boisko ŁKS Łagiewniki. Jedziemy do końca i skręcamy w prawo na ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Łagiewnickiej. Na dużym skrzyżowaniu przed wiaduktem jedziemy w lewo na Rudę Śląską i Zabrze. Jedziemy ul. Zabrzańską i po 150m, za przystankiem tramwajowym, skręcamy w prawo, przejeżdżając przejściem pod dworcem PKP. Po drugiej stronie skręcamy w lewo, ale nie wjeżdżamy na ulicę tylko chodnikiem przejeżdżamy przez dworzec autobusowy i stację benzynową. Za stacją dalej chodnikiem do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Skręcamy w lewo w ul. Wyczółkowskiego, a potem po 250m na światłach w prawo w ul. Chrzanowskiego. Jedziemy do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, które przejeżdżamy na wprost. Po lewej stronie Park Miejski, po prawej Urząd Miasta. Przejedziemy przez tory tramwajowe i na skrzyżowaniu skręcamy w lewo w ul. Tarnogórską. Jedziemy prosto, a w lewo skręcamy dopiero gdy zobaczymy przedzieloną pasem zieleni ul. Olimpijską. Po kilkuset metrach dojedziemy do Stadionu im. Edwarda Szymkowiaka. Tutaj od 1929 roku swoje mecze rozgrywa Polonia Bytom, która w latach 50. I 60. XX wieku dwukrotnie wygrywała Mistrzostwo Polski i czterokrotnie była druga. Stadion Polonii ma pojemność na 15 tysięcy miejsc, ale w użytkowaniu jest 7 tysięcy, a w tym 4,5 tysiąca siedzących. W 1965 roku podczas meczu z Schalke w Pucharze Intertoto stadion pomieścił aż 65 tysięcy widzów, co jest jego rekordem. Obecnie Polonia Bytom występuje w II lidze, a ich obiekt lata świetności ma dawno za sobą, ale planowana jest przebudowa.
Na końcu ulicy jedziemy z pierwszeństwem w lewo i do końca ul. Łużycką. Na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną skręcamy w prawo i po niecałych 400m wybieramy lewy pas i skręcamy w lewo w ul. Mikołaja Reja. Gdy dojedziemy do skrzyżowania, gdzie droga z pierwszeństwem prowadzi w lewo, my jedziemy prosto w ul. Składową. Jedziemy prawie 500m i skręcamy w prawo przejeżdżając przez tory. Jedziemy wzdłuż nich i dalej pierwszym wiaduktem, potem drugim. Znów wzdłuż torów aż będzie przejazd z płyt betonowych nad rurami. Przejeżdżamy nim i jedziemy prosto aż do asfaltowej ul. Rostkowskiego. Skręcamy w lewo, potem z pierwszeństwem w prawo w ul. Karpacką. Jedziemy do końca i w lewo, a po chwili na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną skręcamy w prawo w ul. Zabrzańską. Po 200m, przed kościołem skręcamy w lewo na Rudę Śląską i za cmentarzem znów w lewo w ul. Włodarskiego. Dojedziemy do Stadionu Szombierki Bytom. Szombierki Bytom to kolejny bytomski klub, który kiedyś był potęgą, a obecnie występuje w niższych ligach. W najwyższej klasie rozgrywkowej występował w sezonie 92/93 i od tamtej pory klub spadał, aż w 2007 roku wylądował na dnie – w klasie B. Szombierki Bytom w sezonie 1979/80 zdobyły Mistrzostwo Polski. Obecnie drużyna rozpoczęła sezon w IV lidze jako spadkowicz. Stadion dawniej miał pojemność 30 tysięcy miejsc, ale obecnie w użytku jest tylko tysiąc.
ZABRZAŃSKA TORCIDA
Jedziemy dalej prosto aż do drogi z torami tramwajowymi. Skręcamy w nią w prawo i od razu w lewo i znów w lewo między bloki. Jedziemy ul. Grota-Roweckiego aż do skrzyżowania ze znakiem STOP. Skręcamy w lewo w ul. Orzegowską.
Wjeżdżamy do Rudy Śląskiej. Za wiaduktem wjedziemy do dzielnicy Orzegów i skręcamy w prawo w ul. Bobrecką między ogrodzeniami cmentarza. Jedziemy asfaltem prosto (ul. Hlonda) i przed budynkiem Straży Pożarnej skręcamy w prawo w ul. Plater. Asfalt się kończy, ale my jedziemy dalej prosto w drogę szutrową. Na skrzyżowaniu dróg szutrowych jedziemy prosto i dojeżdżamy do torów. Przeprowadzamy rower na drugą stron i zjeżdżamy z górki. Jedziemy prosto wąską ścieżką, na rozwidleniu wybieramy ścieżkę po lewej. Dojedziemy do ul. Piastowskiej i skręcamy w lewo i za stacją w prawo w ul. Gierałtowskiego. Dojedziemy do skrzyżowania ze znakiem z ustąp pierwszeństwa – skręcamy w prawo i jedziemy z pierwszeństwem w lewo. Dalej jedziemy ul. Gierałtowskiego, a gdy w oddali zobaczymy wiadukt kolejowy skręcamy w prawo w ul. Torową. Jedziemy do końca, skręcamy w prawo i po chwili, przed domami w lewo. Jedziemy wzdłuż nasypu kolejowego. Jedziemy prosto (nie odbijajcie w lewo i nie jedźcie przy samych torach!) drogą nieco kamienistą dojedziemy do wiaduktu po lewej stronie. Przejeżdżamy pod nim i jedziemy niebieskim szlakiem rowerowym. Skręcamy w prawo, jadąc prosto wjedziemy na asfalt i drogą między szpalerem drzew dojeżdżamy do końca.
Jesteśmy w Zabrzu. Zobaczymy bloki i mury po prawej stronie, przed tymi murami skręcamy w prawo i szutrową drogą dojedziemy do asfaltu – skręcamy w lewo. Jedziemy prosto aż do skrzyżowania ze znakiem stop – skręcamy w prawo w ul. Korczoka. Przejeżdżamy pod wiaduktem i jadąc nadal prosto wjeżdżamy na ul. Pawliczka. Dojedziemy nią do końca, czyli do skrzyżowania z ul. Wolności. Skręcamy w lewo i zaraz na skrzyżowaniu w prawo na Gliwice. Jedziemy aleją Bohaterów Monte Cassino. Przejeżdżamy prosto przez skrzyżowanie z ul. 3 Maja i dalej ul. Roosevelta. Dojedziemy nią do Stadionu im. Ernesta Pohla. Swoje mecze rozgrywa tutaj 14-krotny mistrz Polski – Górnik Zabrze. Jest to klub, który zajmuje drugie miejsce (po Ruchu Chorzów) w klasyfikacji medalowej Mistrzostw Polski. Klub powstał w 1948 roku i grali w nim m.in. Lubański, Gorgoń, Szarmach czy będący ostatnio ulubieńcem kibiców – Michał Pazdan. Stadion jest starszy od klubu, powstał w 1934 roku i początkowo nosił nazwę Stadion im. Adolfa Hitlera i pod tą nazwą funkcjonował do 1946 roku. Obecnie jest on po pierwszym etapie przebudowy, liczy ok. 24,5 tysiąca miejsc, a docelowo (po drugim etapie przebudowy) ma być 31 871 zadaszonych miejsc siedzących.
GLIWICKI DZIESIĘCIOTYSIĘCZNIK
Jedziemy dalej ul. Roosvelta, po prawej stronie ulicy mamy ścieżkę rowerową. Dojedziemy do skrzyżowania, gdzie droga z pierwszeństwem prowadzi w lewo – tak jedziemy. Pojawiają się po obu stronach jezdni drogi rowerowe. Drogą rowerową jedziemy aż do ronda, na nim jedziemy prosto wybierając zjazd na Gliwice.
Wjeżdżamy do Gliwic. Jedziemy ul. Sikorskiego, przejeżdżamy przez tory kolejowe i za nimi skręcamy w prawo w ul. Sztygarską. Na końcu z pierwszeństwem w lewo, to już ul. Beskidzka. Jedziemy prosto do końca ulicy i na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną skręcamy w prawo w ul. Reymonta. Jedziemy prosto i za dwoma wiaduktami skręcamy w lewo w ul. Cmentarną. Po ok. 200m skręcamy w lewo i jedziemy w prawo tą większą szutrową drogą. Jedziemy wzdłuż torów, przejedziemy pod wiaduktem i wjedziemy na drogę z płyt betonowych. Jedziemy prosto aż do skrzyżowania dróg szutrowych. Skręcamy w prawo i przed budynkiem w lewo na płyty betonowe. Uwaga za budynkami z czerwonej cegły skręcamy w prawo w uliczkę z płyt betonowych. Przejeżdżamy przez tory, potem pod rurami ciepłociągu i chodnikiem aż do bramy. Za bramą przejeżdżamy jeszcze przez tory tramwajowe i wjeżdżamy na asfalt w prawo, ale po chwili skręcamy w lewo w ul. Dębową. Do parku wjeżdżamy aleją Garażową (za budynkiem w lewo). Po niecałych 300m skręcamy w prawo w alejkę Samochodową i po 150m w lewo (za placem zabaw po lewej stronie). Jedziemy nią do końca i skręcamy w prawo na drogę z kostki brukowej. Miniemy cmentarz i wjedziemy na drogę szutrową, po lewej stronie widać już stadion, ale musimy objechać ogródki działkowe. Także za stadionem jedziemy jeszcze ok. 400m i skręcamy w lewo. Dojedziemy do drogi asfaltowej i znów lewo. Po lewej stronie zobaczymy Stadion Piasta Gliwice. Stadion jest nowy, został wybudowany w 2011 roku na miejscu starego, nie spełniającego warunków licencyjnych. Stadion ma niecałe 10 tysięcy miejsc, a 9 523 osoby obejrzały na nim mecz z Zagłębiem Lubin w maju 2016 roku, po którym gliwiczanie świętowali pierwszy w historii medal Mistrzostw Polski. Piast Gliwice powstał w 1945 roku i aż 63 lata musiał czekać na grę w najwyższej klasie rozgrywkowej.
TYSKA NÓWKA
Jedziemy dalej ul. Leśną. Dojedziemy do znaku ustąp pierwszeństwa i skręcamy w lewo w ul. Poniatowskiego. Po chwili z nakazem w prawo i z pierwszeństwem w lewo. Dojedziemy do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, przejeżdżamy prosto w ul. Zabrską. Następnie wiaduktem nad torami i dalej prosto wzdłuż torów tramwajowych. Dojedziemy do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, przejeżdżamy je prosto na Katowice/Zabrze – ul. Konarskiego. Przejeżdżamy wiaduktem nad DTŚ. Po lewej stronie pojawią się budynki Politechniki Śląskiej. Przed przejściem dla pieszych z sygnalizacją świetlną skręcamy w lewo w drogę z czerwonej kostki brukowej. Po chwili w prawo tunelem w budynku i za nim w lewo na parkingi. Po prawej stronie zobaczymy most, ale nie przejeżdżamy nim, tylko skręcamy w lewo i jedziemy ścieżką między rzeką a ogrodzeniem. Przez rzekę przejeżdżamy kolejnym mostem. Na drugim brzegu Kłodnicy jedziemy prosto, ale w tą dróżkę bardziej po prawej. Dojedziemy nią do asfaltu, którym jedziemy prosto. Na końcu ulicy skręcamy z nakazem w lewo, a potem w prawo. Rondo przejeżdżamy na wprost, czyli drugi zjazd w ul. Skłodowskiej-Curie. Na jej końcu mamy niestety nakaz jazdy w prawo, my natomiast musimy pojechać w lewo, czyli wjeżdżamy na chodnik po lewej i przeprowadzamy rower na drugą stronę ulicy Pszczyńskiej. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo w ul. Bojkowską. Jedziemy 4km prosto, po drodze przejeżdżamy przez rondo wybierając pierwszy zjazd, potem pod wiaduktem i przez przejazd kolejowy. Dojedziemy do małego skrzyżowania (punkty charakterystyczne: po prawej stronie sklep spożywczy i lustro dla kierowców) – skręcamy w lewo w ul. Rolników. Jedziemy ciągle główną drogą, przejeżdżamy tunelem pod A1.
Witają nas Przyszowice. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i za małą rzeczką w lewo w ul. Powstańców Śląskich. Wjeżdżamy na zielony szlak rowerowy, po chwili zgodnie z jego oznaczeniami skręcamy w prawo w ul. Polną. Oznaczenia tam są wyraźne i częste – jedziemy według nich aż do Chudowa, czyli cały czas prosto. Tam jedziemy ul. Topolową i na skrzyżowaniu skręcamy w lewo w ul. Dwór. Po chwili skręcamy w prawo w ul. Podzamcze i w lewo – docieramy do Zamku w Chudowie. Za Oberżą Pod Świętym Jerzym skręcamy w lewo i jedziemy niebieskim szlakiem rowerowym. Skręcamy w prawo w ul. Zamkową. To już Paniówki. Dojeżdżamy do końca ulicy i skrzyżowanie przejeżdżamy na wprost. Jedziemy w kierunku restauracji Biały Dom.
Wjeżdżamy do Mikołowa – ul. Karola Darwina. Dojedziemy do skrzyżowania ze stopem – jedziemy dalej prosto ul. Wolności. Jedziemy drogą z pierwszeństwem, po lewej stronie mijamy Kościół Św. Piotra i Pawła. Nazwa ulicy zmienia się na Mokierska. Jedziemy nią 3km, następnie kontynuujemy ul. 15 Grudnia. Na łuku jedziemy drogą z pierwszeństwem, przejeżdżamy obok ochotniczej straży pożarnej. Jedziemy prosto i na kolejnym łuku drogi skręcamy w lewo w ślepą uliczkę w ul. Zamkową (z małą wysepką na środku). Dojeżdżamy do końca i skręcamy w lewo i jedziemy główną drogą pod górkę w kierunku centrum – ul. Wojska Polskiego. Po chwili dojeżdżamy do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Przejeżdżamy prosto i wjeżdżamy w ul. Rybnicką. Po 1,2km skręcamy w prawo w ul. Fabryczną. Jedziemy do końca i w lewo w ul. Żwirki i Wigury. Po 150m skręcamy w prawo w ul. Zawilców. Przejeżdżamy obok Stadionu Miejskiego w Mikołowie. Tu swoje mecze rozgrywa AKS Mikołów, grający obecnie w klasie okręgowej.
Za nim w lewo, jedziemy tak jak pokazują nam oznaczenia szlaku rowerowego, czyli zaraz w prawo i prosto, zjeżdżając z drogi z pierwszeństwem. Jedziemy drogą jednokierunkową, i za znakiem nakazu skrętu w lewo – skręcamy w prawo (znak ten nie dotyczy rowerów). Przejeżdżamy przez mostek i w lewo. Po 300m, za stawem po prawej, skręcamy w prawo i jedziemy pod górkę prosto, po lewej stronie boiska. Dojedziemy do drogi asfaltowej, a dalej do ronda, które przejeżdżamy prosto w ul. Bandurskiego. Pierwsze skrzyżowanie prosto, drugie prosto, na trzecim skręcamy w prawo w ul. Pszczyńską. Po 350m skręcamy w lewo w jednokierunkową ul. Kolonia Wojewódzka. Jedziemy do końca i skręcamy w prawo w ul. Marii Curie-Skłodowskiej. Przez skrzyżowanie prosto i jedziemy z lewej strony stacji. Jadąc prosto wjedziemy na drogę gruntową. Na rozwidleniu jedziemy w lewo i dojedziemy do punktu odpoczynkowego i mapki. Za nim skręcamy w lewo i po lewej stronie mijamy staw. Jedziemy prosto drogą szutrową aż do drogi asfaltowej – jedziemy nadal prosto.
Wjeżdżamy do Tychów, jedziemy fajną dróżką asfaltową – ul. Wierzbowa. Jadąc prosto wjedziemy w ul. Szkolną, jedziemy nią prosto do samego końca i skręcamy w prawo w ul. Obywatelską. Po 300m skręcamy w pierwszą drogę w lewo. Jedziemy kostką brukową, następnie skręcamy w prawo w ścieżkę rowerową, jedziemy wzdłuż potoku Wilkowyjskiego. Przejeżdżamy pod wiaduktem i za nim w prawo w ul. Dworcową. Dojedziemy do dworca, przed nim skręcamy w lewo i wjeżdżamy na nowe ścieżki rowerowe, którymi objeżdżamy dworzec. Dojeżdżamy do ronda i wjeżdżamy na żółty szlak rowerowy – ul. Asnyka, która potem przechodzi w ul. Budowlanych. Jedziemy nią ok. 2km i na dużym skrzyżowaniu z ul. Bielską jedziemy prosto. Jesteśmy na ul. Edukacji i skręcamy w pierwszą uliczkę po lewej – ul. Baziowa. Po prawej stronie zobaczymy Stadion GKS Tychy. Najmłodszy ze wszystkich odwiedzanych. Powstał w 2015 roku na miejscu starego stadionu z 1970 roku i ma ponad 15 tysięcy miejsc. Spełnia on również wymogi kategorii 3 UEFA, czyli mogą na nim być rozgrywane mecze Ligi Mistrzów, a także spotkania eliminacyjne do MŚ i ME. Klub GKS Tychy powstał w 1971 roku i już w 5 sezonie zdobył wicemistrzostwo Polski. W kolejnym jednak spadł z ligi i dopiero w sezonie 95/96 powrócił do najwyższej klasy rozgrywkowej jako Sokół Tychy, ale w 1997 roku klub się wycofał z rozgrywek i musiał zacząć od 5 ligi. Obecnie GKS Tychy gra na zapleczu ekstraklasy.
LUDOWY Z SOSNOWCA
Dojeżdżamy do końca ulicy i skręcamy w lewo w ul. Starokościelną. Dojeżdżamy do dużej ul. Bielskiej, przejeżdżamy na jej drugą stronę, skręcamy w prawo i wjeżdżamy na ścieżkę rowerową oznaczoną kolorem zielonym. Jedziemy prosto, nazwa ulicy zmieni się na Katowicką. Po prawej mijamy Browary Tyskie. Po ok. 4,5km droga się kończy i natrafiamy na mały problem. Znak zakazu jazdy rowerem, więc skręcamy w lewo do lasu i po chwili w prawo i znów w lewo. Miniemy rzeczkę i na końcu w prawo. Jedziemy główną drogą i dojedziemy do drogi 86 – jedziemy wzdłuż niej, przejeżdżając przez mostek, a potem obok punktu poboru wody. Dojedziemy do ul. Boya-Żeleńskiego.
Skręcamy w prawo przejeżdżamy nad drogą 86, wjeżdżamy na chwile do Katowic, potem do Mysłowic, po prawej stronie mijamy Kopalnie Wesoła. Za torami na rondzie skręcamy w lewo w ul. Powstańców Śląskich. Jedziemy cały czas drogą z pierwszeństwem – ulica zmieni się na ul. Ks. Jana Dzierżonia. Przed nami w oddali widać Wieżę Radiowo-Telewizyjną. Gdy skończą się kamienice skręcamy w lewo, przed światłami koło szkoły. Jedziemy ul. Kryształową, a po ok. 150m skręcamy w prawo w ul. Sportową. Przejeżdżamy obok stadionu Górnika Wesoła, klubu, który w tym sezonie wycofał swoją seniorską drużynę z rozgrywek. Gdy ulica się kończy skręcamy w lewo w ul. 3-go Maja. Po chwili droga z pierwszeństwem idzie w prawo, my skręcamy w lewo i przejeżdżamy przez mały mostek. Następnie na łuku drogi skręcamy w prawo w ul. Morgowską. Jedziemy nią aż do końca. Na skrzyżowaniu prosto w ul. Wybickiego, i na kolejnym również prosto. Jedziemy główną drogą do ronda, które przejeżdżamy na wprost w ul. Leśną, która za torami zmieni nazwę na Reja. Dojeżdżamy do skrzyżowania z większą drogą i z sygnalizacją świetlną. Skręcamy w lewo, jedźmy po chodniku ok. 250m, bo za chwile przed wiaduktem z autostradą A4, skręcimy w lewo w ścieżkę rowerową. Jedziemy wzdłuż A4 aż do torów, przed nimi przejeżdżamy na drugą stronę. Wyjedziemy na ul. Kolejową przy warsztacie samochodowym, skręcamy w lewo i po chwili znów w lewo tak jak informuje nas zielony szlak rowerowy. Przejeżdżamy pod torami i w prawo. Jedziemy lasem wzdłuż torów kolejowych. Gdy wyjedziemy z lasu, na końcu drogi skręcamy w prawo i znów do lasu (prawie się cofając). Przejedziemy dwa razy pod wiaduktem i dalej wąską ścieżką wzdłuż torów. Na końcu skręcamy w lewo i wjeżdżamy na asfalt – ul. Głowackiego. Jedziemy nią do końca i skręcamy w lewo, a po chwili przez skrzyżowanie prosto w ul. Sułkowskiego. Skręcamy w prawo i przejeżdżamy pod wiaduktem. Za nim skręcamy w lewo w Promenadę. Po prawej stronie miniemy bramę starego Dworu Sułkowskich. Przejeżdżamy całą Promenadę i wyjedziemy na ul Powstańców. Po chwili znaki każą nam skręcić w prawo, tak robimy. Jedziemy drogą jednokierunkową, ul. Strażacka. Po lewej stronie mijamy Pomnik Augusta Hlonda na Placu Wolności. Jedziemy w kierunku Sosnowca, czyli skręcamy w prawo w drogę 79. Przejeżdżamy mostem nad rzeką Przemszą.
Wjeżdżamy do Sosnowca. Przed rondem skręcamy w lewo w ul. Rynek i znaleźliśmy się właśnie na „Szlaku Dawnego Pogranicza”. Jedziemy do końca drogą asfaltową, potem wjeżdżamy w małą ścieżkę do lasu. Szlak jest oznaczony czerwonym kolorem także zwracamy uwagę na oznakowania. Dojeżdżamy do stawu i skręcamy w prawo, za budynkiem w lewo i obok boiska do siatkówki plażowej ciągle prosto. Na małym leśnym skrzyżowaniu w prawo i dojeżdżamy do ul. Mikołajczyka przy firmie Magneti Marelli. Jest tam też tablica informacyjna szlaku rowerowego. Wjeżdżamy znowu do lasu w lewo. Jedziemy szeroką drogą obok oczyszczalni aż do mostu nad Przemszą, przejeżdżamy nim, dojeżdżamy do ul. Radocha i dalej do ul. Ostrogórskiej. Skręcamy w prawo i zaraz za wiaduktem w lewo w małą ścieżkę. Jedziemy wzdłuż torów, potem wzdłuż Brynicy patrząc na oznakowania czerwonego szlaku rowerowego. Przejeżdżamy wiaduktem kolejowym, potem pod rurami ciepłociągu i dojedziemy do ul. Sobieskiego. Skręcamy w lewo, przejeżdżamy mostem nad Brynicą i zaraz w prawo. Jedziemy ścieżką rowerową między Brynicą a kąpieliskiem Stawiki. Przed stadionem skręcamy w lewo. Stadion Ludowy w Sosnowcu to obiekt, na którym swoje mecze rozgrywa pierwszoligowe Zagłębie Sosnowiec. Stadion powstał w 1954 roku i ma 7,5 tysiąca miejsc, ale rekordem jest 40 tysięcy osób na meczu z Gwardią Bydgoszcz w 1956 roku. Zagłębie Sosnowiec nigdy nie zdobyło Mistrzostwa Polski, ale 4-krotnie byli wicemistrzami i 3 razy zajęli trzecie miejsce. W Pucharze Polski natomiast drużyna 4-krotnie triumfowała.
KATOWICKIE ZAPLECZE
Jedziemy prosto i przy bramie wejściowej na stadion wjeżdżamy pod górę ścieżką. Skręcamy w prawo i jedziemy wzdłuż stawu Borki. Jesteśmy w Katowicach. Dojedziemy do asfaltowej ul. Borki i po 400m skręcamy w lewo w ul. Korczaka. Jedziemy nią do końca i skręcamy w prawo w ul. Obrońców Westerplatte. Jedziemy drogą z torami tramwajowymi. Dojedziemy do skrzyżowania przed wiaduktem drogi 79, skręcamy w prawo na Centrum w ul. 1 Maja. Jedziemy ok. 1,4km i gdy droga z pierwszeństwem będzie prowadziła lekko w lewo pod górę na wiadukt, my zjeżdżamy z niej w prawo (prosto). Jedziemy do końca i za kamienicą skręcamy w prawo w ul. Waleriana. Na końcu w lewo pod wiaduktem obok Rawy i po drugiej stronie wiaduktu skręcamy w lewo i wprowadzamy rower po schodach do góry. Jedziemy prosto czerwonym szlakiem rowerowym wzdłuż drogi 86, przejeżdżamy pod wiaduktem.
Przed stacją benzynową zjeżdżamy w prawo, zjeżdżamy dróżką w dół w Dolinę 3 Stawów. Skręcamy w lewo i jedziemy wzdłuż łąki, na końcu znów w lewo – dojedziemy do drogi asfaltowej (parkuje tam zawsze dużo aut). Na asfalt wjeżdżamy w prawo. Jedziemy ul. Trzech Stawów aż do ul. Francuskiej, skręcamy w lewo i po 300m w prawo. Mijamy stadninę koni i jedziemy tyłami parku. Po prawej stronie mijamy pierwszą alejkę, a w drugą skręcamy w prawo (tam gdzie czerwone oznaczenia pokazują w lewo). Dojedziemy do końca alejki, do znaku stop i skręcamy za wysepką w lewo w ul. Drozdów. Jedziemy nią prosto do dużego skrzyżowania z ul. Kościuszki. Skrzyżowanie przejeżdżamy na wprost w ul. Dworską. Na końcu skręcamy w prawo w ul. Brynowską i po 200m w lewo w ul. Kępową. Ta prowadzi od razu z pierwszeństwem w lewo, a my jedziemy prosto. Znów dojeżdżamy do końca ulicy i skręcamy w prawo w ul. Ligocką. Po niecałych 200m w lewo w ul. Zgody. Po prawej stronie widzimy Stadion Rozwoju Katowice, który może pomieścić niecałe 2500 widzów. Klub powstał w 1925 roku i obecnie występuje w II lidze. Rozwój Katowice nigdy nie zagrał w najwyższej klasie rozgrywkowej, największym sukcesem klubu jest awans do zaplecza Ekstraklasy w sezonie 2015/16. W Rozwoju występowali niegdyś tacy piłkarze jak Mariusz Śrutwa, Tomasz Zdebel czy Arkadiusz Milik!
Jedziemy z pierwszeństwem do końca ulicy i skręcamy w prawo w ul. Załęską. Pojawiają się dwa pasy, jeden do skrętu w prawo z pierwszeństwem, drugi do jazdy na wprost. Jedziemy prosto z lewego pasu na Załęską Hałdę. Przejeżdżamy przez tory, potem z pierwszeństwem w lewo i wiaduktem. Za nim skręcamy w prawo w ul. Przodowników. Na końcu wjeżdżamy do lasu, przeprowadzamy rower pod wiaduktem, bo jest bardzo nisko i znów wjeżdżamy na asfalt w ul. Przekopową. Dojedziemy do skrzyżowania i skręcamy w lewo w ul. Załęska Hałda. Po 600m skręcamy w prawo w ul. Bocheńskiego. Na skrzyżowaniu jedziemy prosto, przejeżdżamy nad autostradą A4 i cały czas prosto ruchliwą jezdnią lub chodnikiem wzdłuż niej. Mijamy salony samochodowe, centrum handlowe Załęże i pojawią się dobre ścieżki rowerowe po prawej stronie. Dojedziemy nimi do skrzyżowania z ul. Chorzowską. Skrzyżowanie przejeżdżamy prosto w ul. Złotą. Tą jedziemy aż do Stadionu GKS Katowice. W przeszłości należał do najnowocześniejszych obiektów sportowych w Polsce. Obecnie wymaga modernizacji, potrzebnej dla odzyskania dawnej świetności. Stadion ma 9511 miejsc siedzących i znajduje się w Parku Śląskim. GKS Katowice występuje obecnie w I lidze, czyli w drugiej klasie rozgrywkowej. Największymi sukcesami klubu było 4-krotne zdobycie wicemistrzostwa Polski, 3 razy wygranie Pucharu Polski i 2 razy Superpucharu Polski. Na arenie międzynarodowej GKS Katowice dotarł do 1/8 finału Pucharu Zdobywców Pucharu i Pucharu UEFA.
Wracamy wzdłuż ogrodzenia stadionu i przy budce ze szlabanami skręcamy w prawo do Parku Śląskiego. Jedziemy do końca alejki i przed murami zoo skręcamy w lewo. Mury zoo się skończą i skręcamy w prawo na promenadę Generała Jerzego Ziętka. Jedziemy ścieżką rowerową, miniemy zoo, potem zbiornik wodny po lewej, następnie restaurację i przejedziemy przez most. Za mostem skręcamy w prawo na czerwono-zieloną alejkę. Po 220m skręcamy zgodnie z oznaczeniem czarnego szlaku rowerowego w lewo i dojeżdżamy do naszego miejsca startu, czyli do Stadionu Śląskiego.
CIEKAWE MIEJSCA NA TRASIE:
- Stadion Śląski
- Stadion Ruchu Chorzów
- Stadion Polonii Bytom
- Stadion Szombierek Bytom
- Stadion Górnika Zabrze
- Stadion Piasta Gliwice
- Stadion AKS Mikołów
- Stadion GKS Tychy
- Stadion Górnika Wesoła Mysłowice
- Stadion Zagłębia Sosnowiec
- Stadion Rozwoju Katowice
- Stadion GKS Katowice