Rowerowy Szlak Zabytków Techniki – mała pętla
Mała pętla rowerowego Szlaku Zabytków Techniki ma 149km i łączy industrialne zabytki Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Trasa rozpoczyna się w Gliwicach i prowadzi głównie drogami miejskimi, ale także drogami rowerowymi i duktami leśnymi. Ze względu na swoją długość i przebieg przeznaczona jest raczej dla bardziej zaawansowanych rowerzystów. Jednak dzięki zastosowaniu skrótów, z głównej pętli można stworzyć dwie mniejsze, dzięki czemu będzie ona przystępna także dla cyklistów o średnim zaawansowaniu. Trasa wycieczki przebiega przez 16 dużych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii obok aż 19 zabytków techniki.
Start i meta: Radiostacja Gliwice
Dystans: 149km
MAPA
Pobierz ślad trasy: GPX | KML | RAR
Przydał Ci się artykuł? Skorzystałeś z pliku GPX? Możesz za to podziękować stawiając mi kawę :)
blok reklamowySPIS TREŚCI
- Mapa
- Szlak Zabytków Techniki Województwa Śląskiego
- Rowerowy Szlak Zabytków Techniki
- Rowerowy Szlak Zabytków Techniki – przebieg
- Gliwice – Radiostacja
- Karchowice – Stacja Wodociągowa Zawada
- Tarnowskie Góry – miasto zabytków UNESCO
- Radzionków – Muzeum Chleba, Szkoły i Ciekawostek
- Bytom – Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
- Siemianowice Śląskie – Park Tradycji
- Czeladź – Galeria Sztuki Współczesnej „Elektrownia”
- Dąbrowa Górnicza – Kopalnia Ćwiczebna „Sztygarka”
- Mysłowice – Centralne Muzeum Pożarnictwa
- Katowice – Muzeum Śląskie, zabytkowe osiedla i fabryki
- Chorzów – Szyb Prezydent
- Świętochłowice – Wieże KWK Polska
- Ruda Śląska – osiedle robotnicze Ficinus
- Zabrze – Kopalnia Guido i Szyb Maciej
- Galeria zdjęć
SZLAK ZABYTKÓW TECHNIKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Szlak Zabytków Techniki to tematyczny szlak turystyczno-kulturowy łączący obiekty związane z kulturą dziedzictwa przemysłowego województwa śląskiego. Szlak tworzy 41 obiektów, wśród których znajdują się m.in. zabytkowe kopalnie, osiedla robotnicze, browary, fabryki, stacje kolejowe, muzea oraz galerie. To niesamowite miejsca, które przybliżają nam historię, zwyczaje i techniki pracy wykonywane tutaj w dawnych latach. Zobaczycie i poczujecie warunki z jakimi codzienne zmagali się górnicy pod ziemią, poznacie sposoby oczyszczania wody i tworzenia porcelany, dowiecie się o etapach ważenia piwa, a także o codziennym zwykłym życiu jakie wiedli mieszkańcy. Jest to najciekawsza trasa turystyki industrialnej w Polsce i wielokrotnie nagradzany produkt turystyczny!
Co roku w czerwcu organizowane jest święto Szlaku Zabytków Techniki – Industriada. Jest to jednodniowy festiwal odbywający się w kilkudziesięciu miastach województwa śląskiego. To jedyna tego typu impreza w Europie Środkowo-Wschodniej, a pod względem wielkości – druga w Europie!
Więcej informacji o Szlaku Zabytków Techniki znajdziecie na oficjalnej stronie: www.zabytkitechniki.pl oraz na www.slaskie.pl
ROWEROWY SZLAK ZABYTKÓW TECHNIKI
TABELA ODLEGŁOŚCI
Gliwice (Radiostacja) | 0km |
Karchowice (Stacja Wodociągowa Zawada) | 15km |
Tarnowskie Góry (Zabytkowa Kopalnia Srebra) | 32km |
Radzionków (Muzeum Chleba, Szkoły i Ciekawostek) | 40km |
Bytom (Stacja Górnośląskie Koleje Wąskotorowe) | 48km |
Siemianowice Śląskie (Park Tradycji) | 60km |
Czeladź (Galeria Sztuki Współczesnej Elektrownia) | 67km |
Dąbrowa Górnicza (Muzeum Sztygarka) | 78km |
Mysłowice (Centralne Muzeum Pożarnictwa) | 95km |
Katowice (Nikiszowiec) | 101km |
Katowice (Muzeum Śląskie) | 109km |
Chorzów (Szyb Prezydent) | 118km |
Świętochłowice (KWK Polska) | 124km |
Ruda Śląska (kolonia robotnicza Ficinus) | 130km |
Zabrze (Kopalnia Guido) | 137km |
Zabrze (Szyb Maciej) | 143km |
KRÓTSZE WARIANTY TRASY
Rozpoczynając pętlę rowerową w Gliwicach można skorzystać z krótszego wariantu trasy. Wystarczy wybrać skrót z Żabich Dołów na Chorzów Stary. Długość trasy wyniesie wtedy 93km, czyli skrócimy ją o 56km.
93km: Gliwice – Karchowice – Tarnowskie Góry – Radzionków – Bytom – Chorzów Stary – Świętochłowice – Ruda Śląska – Zabrze – Gliwice
Inny krótszy wariant małej pętli Rowerowego Szlaku Zabytków Techniki można uzyskać startując np. w Katowicach i wybierając podobny skrót. Krótsza pętla będzie miała wtedy 62km.
62km: Katowice – Chorzów Stary – Siemianowice – Czeladź – Będzin – Dąbrowa Górnicza – Sosnowiec – Mysłowice – Katowice
NAWIERZCHNIA
Rowerowy Szlak Zabytków Techniki poprowadzony jest głównie drogami asfaltowymi – aż 92% trasy. Pozostałą część stanowią drogi leśne oraz szutrowe.
Drogi utwardzone (asfalt, kostka brukowa): 92%
Drogi leśne i szutrowe: 8%
POCIĄGI
Rowerowy Szlak Zabytków Techniki jest długi i wymagający, dlatego wielu z Was może chcieć wspomóc się pociągiem Kolei Śląskich. Te dwie linie powinny Wam mocno skrócić dystans, a jak mocno to zależy jakie dworce wybierzecie.
S1: Gliwice – Zabrze – Ruda Śląska – Świętochłowice – Chorzów Batory – Katowice – Sosnowiec – Będzin – Dąbrowa Górnicza
S8: Tarnowskie Góry – Radzionków – Bytom – Chorzów – Katowice – Mysłowice
ŚLĄSKIE SMAKI NA SZLAKU
Fani śląskiej kuchni albo smakosze, którzy śląską kuchnię chcą poznać, mogą skosztować doskonałych regionalnych dań w restauracjach znajdujących się na szlaku kulinarnym „Śląskie Smaki”. Tuż przy lub w pobliżu małej pętli Rowerowego Szlaku Zabytków Techniki znajduje się 6 takich restauracji:
- Collina w Zbrosławicach
- Hotel Opera w Tarnowskich Górach
- Zagłębie Smaku w Dąbrowie Górniczej
- Dwór Bismarcka w Mysłowicach
- Moodro w Katowicach
- Szyb Maciej w Zabrzu
ZOBACZ TAKŻE
Rowerowy Szlak Zabytków Techniki – duża pętla
Duża pętla rowerowego Szlaku Zabytków Techniki ma 235km i przebiega przez 17 dużych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz dwa miasta Krainy Górnej Odry.
ROWEROWY SZLAK ZABYTKÓW TECHNIKI – PRZEBIEG
Gliwice – Karchowice – Zbrosławice – Tarnowskie Góry – Radzionków – Bytom – Siemianowice Śląskie – Czeladź – Będzin – Dąbrowa Górnicza – Sosnowiec – Mysłowice – Katowice – Chorzów – Świętochłowice – Ruda Śląska – Zabrze – Gliwice
GLIWICE – RADIOSTACJA
Rowerową wycieczkę Szlakiem Zabytków Techniki rozpoczynamy w Gliwicach tuż przy wieży Radiostacji. Jest to jedna z najciekawszych i najczęściej odwiedzanych przez rowerzystów atrakcji szlaku.
Radiostacja Gliwice – drewniana wieża nadawcza, której wysokość 111 metrów daje jej status najwyższej istniejącej, zbudowanej w całości z drewna konstrukcji w Europie i najwyższej drewnianej wieży nadawczej na świecie. Co ciekawe, w konstrukcji nie ma ani jednego stalowego gwoździa! Zabytkowy kompleks Radiostacji tworzą jeszcze trzy budynki. Budynek nadajnika jest obecnie jednym z oddziałów Muzeum w Gliwicach. Można w nim zobaczyć nie tylko wiele oryginalnych urządzeń historycznej stacji radiowej, ale także dobrze zachowane, nietechniczne wyposażenie budynku. Park wokół wieży jest ogólnodostępny. Czas zwiedzania wraz z muzeum – 1h.
Czerwonym szlakiem rowerowym przemieszczamy się między dzielnicami Szobiszowice a Żerniki. Początkowo drogą rowerową, potem spokojnymi uliczkami, a na koniec malowniczą szutrową drogą, która wyprowadza nas z Gliwic do Szałszy. W Szałszy na uwagę zasługuje neogotycki pałac wybudowany w 1877 roku przez rodzinę von Groeling. Niestety obecnie można go podziwiać jedynie zza ogrodzenia. Jest to własność prywatna, dlatego wejście surowo zabronione.
KARCHOWICE – STACJA WODOCIĄGOWA ZAWADA
Przez Ziemięcice i Przezchlebie wśród malowniczych krajobrazów, spokojnymi uliczkami przemieszczamy się do wsi Karchowice. Znajduje się tam kolejny zabytek techniki województwa śląskiego, którego na naszej trasie oczywiście nie może zabraknąć.
Stacja Wodociągowa Zawada – kompleks wodociągowy w Karchowicach powstał w latach 1894-95 i miał na celu pomóc w rozwiązaniu problemu zaopatrzenia w wodę pitną powstających zakładów oraz rozrastających się miast i osiedli w zachodniej części Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. W przeznaczonej do zwiedzania, wzniesionej w stylu modernizmu Hali Pomp, można zobaczyć działające tutaj niegdyś pompy, sprężarki i silniki parowe. Czas zwiedzania – 1,5h.
TARNOWSKIE GÓRY – MIASTO ZABYTKÓW UNESCO
W towarzystwie rzeki Dramy przejeżdżamy przez bardzo ciekawy Kamieniec z dominującym na tarasowym wzniesieniu pałacem, otoczonym parkiem z ciekawym starodrzewiem, a także Zbrosławice i Ptakowice. Asfaltowe drogi doprowadzą nas do Tarnowskich Gór, gdzie ukształtowanie terenu każe nam nieco stanąć na pedały i mocniej popracować. Podjazd do Parku w Reptach, gdzie znajduje się Sztolnia Czarnego Pstrąga, da popalić.
Sztolnia Czarnego Pstrąga – najdłuższa w Polsce podziemna trasa turystyczna, którą pokonuje się łodziami. Liczy 600 metrów długości i znajduje się między szybem „Sylwester” a szybem „Ewa”. Jest to fragment XIX wiecznej sztolni Fryderyk odwadniającej tarnogórskie podziemia. Sztolnia znajduje się na terenie Parku Repeckiego. Czas zwiedzania – 1h.
Siecią szlaków rowerowych oznaczonych kolorem czarnym i wytyczonych przez tarnogórskie Stowarzyszenie Trasy Rowerowe jedziemy do jednej z największych atrakcji turystycznej województwa śląskiego, która w 2019 roku została wyróżniona przez Polską Organizację Turystyczną „turystycznym Oskarem”, będącym najwyższym trofeum w polskiej turystyce!
Zabytkowa Kopalnia Srebra – jedyna w Polsce trasa turystyczna, która prowadzi przez unikatowe podziemia po dawnym górnictwie kruszcowym. Szlak znajduje się na głębokości 40 metrów po ziemią, ma długość 1740 metrów i kształt trójkąta, którego wierzchołki łączą szyby: „Anioł”, „Żmija” i „Szczęść Boże”. W czasie niezwykłej wędrówki turyści oglądają pochodzące z XVIII i XIX wieku przodki górnicze, dawne stanowiska pracy i narzędzia. 270 metrów podziemnej trasy pokonuje się łodziami. Zarówno Zabytkowa Kopalnia Srebra jak i Sztolnia Czarnego Pstrąga znajdują się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Czas zwiedzania – 1,5h.
RADZIONKÓW – MUZEUM CHLEBA, SZKOŁY I CIEKAWOSTEK
Z Tarnowskich Gór kierujemy się na Radzionków, gdzie korzystamy z infrastruktury rowerowej powstałej przy budowie obwodnicy miasta. 1,5km jedziemy drogami rowerowymi, a kolejne tyle w towarzystwie samochodów ulicami Kużaja i Nałkowskiej, przy której znajduje się największa atrakcja turystyczna miasta.
Muzeum Chleba, Szkoły i Ciekawostek – otwarte w 2000 roku unikalne muzeum, w którym zgromadzono kilka tysięcy eksponatów, m.in. maszyny, urządzenia i narzędzia piekarskie z XIX i XX wieku. Zobaczyć w nim można również zrekonstruowaną dawną izbę szkolną wraz z wystawą sprzętów i pomocy szkolnych, a także bacówkę czy salę z wystawą starych komputerów. Czas zwiedzania: 1,5-2h.
BYTOM – GÓRNOŚLĄSKIE KOLEJE WĄSKOTOROWE
Bytom to niestety jedno z najmniej przyjaznych rowerzystom miast województwa śląskiego. Jeździ się tutaj trudno i trzeba dużo kombinować, żeby bezpiecznie przemieszczać się pomiędzy dzielnicami. Jednak chcąc zwiedzić zabytki techniki nie sposób tutaj nie zajrzeć.
Przez osiedle Vitor, a potem drogą rowerową wzdłuż ulicy Celnej dojeżdżamy do dzielnicy Karb, gdzie znajdują się Górnośląskie Koleje Wąskotorowe. Żeby jednak do nich dotrzeć, omijając ruchliwą ulicę Wrocławską, najlepiej przejechać pod wiaduktem i poruszać się wyjeżdżonymi przez rowerzystów ścieżkami wzdłuż torów.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe – jeżdżąca od 1853 roku to najstarsza na świecie nieprzerwalnie czynna kolej wąskotorowa. W szczytowym okresie działalności sieć liczyła 230km długości, dzisiaj w użytku pozostało 21km z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego. Największą stacją jest Bytom Karb Wąskotorowy. Zachowały się na niej budynki lokomotywowni, gdzie zobaczyć można m.in. dwa parowozy, pojazdy spalinowe, wagony towarowe i osobowe oraz pojazdy pomocnicze (np. drezynę). Czas zwiedzania – 1h.
Rozejrzyjcie się, a kawałek dalej dostrzeżecie potężną Elektrociepłownię Szombierki, którą do niedawna również można było zwiedzać w ramach Szlaku Zabytków Techniki. Niestety szereg zaniedbań prywatnego właściciela doprowadziły do wykluczenia obiektu ze szlaku.
Dalsza przeprawa rowerowa przez Bytom odbywać się będzie przez Park Miejski im. Franciszka Kachla, co akurat jest wielką przyjemnością, a potem w ruchu ogólnym przez Śródmieście i Rozbark.
SIEMIANOWICE ŚLĄSKIE – PARK TRADYCJI
Z dość ruchliwego Bytomia trafiamy na Żabie Doły, czyli do oazy spokoju znajdującej się na granicy trzech dużych śląskich miast: Bytomia, Piekar Śląskich i Chorzowa. Zbiorniki wodne, zapadliska, hałdy i nieużytki zostały uznane jako jedne z najcenniejszych przyrodniczo terenów Śląska pod względem ornitofauny. W 2018 roku tereny te zostały częściowo zrewitalizowane. Najbardziej odczuwalne dla rowerzystów są nowe ścieżki zrobione ze specjalnej substancji mineralno-żywicznej, które są bardziej spójne z otoczeniem i w porównaniu do kostki zdecydowanie przyjemniej się po nich jeździ. Ścieżka ma niestety tylko kilkaset metrów długości, pozostały odcinek to kamienista droga, która nieźle wytrzęsie.
UWAGA! Wyjeżdżając w Chorzowie z Żabich Dołów jest możliwość skrócenia trasy o 56km. Zamiast w lewo wystarczy skręcić w prawo i jechać w kierunku Szybu Prezydent w Chorzowie Starym. Wybierając ten krótszy wariant nie zobaczycie aż 8 zabytków techniki, znajdujących się w Siemianowicach Śląskich, Czeladzi, Dąbrowie Górniczej, Mysłowicach i Katowicach.
Ulicą Główną w Maciejkowicach opuszczamy Chorzów i wjeżdżamy do Siemianowic Śląskich, gdzie po kilku kilometrach dotrzemy do kolejnego poindustrialnego śląskiego zabytku.
Park Tradycji – mieści się w budynku maszynowni dawnej kopalni Michał, której historia sięga połowy XIX wieku. Na czterech kondygnacjach znajdują się m.in. parowa maszyna wyciągowa, wystawa lamp górniczych, replika pieca hutniczego oraz prezentacja mundurów górniczych. W podziemiach natomiast zaaranżowany został chodnik górniczy, gdzie przy pomocy rozwiązań multimedialnych można poczuć klimat dawnej kopalni. Krajobraz dopełnia 56-metrowa wieża wyciągowa szybu „Krystyn”. Czas zwiedzania – 45min.
Przez Park Górnik, a potem siemianowickimi szlakami rowerowymi docieramy w okolice Parku Miejskiego, skąd Starą Szosą wyjeżdżamy na tereny zielone Parku Pszczelnik.
CZELADŹ – GALERIA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ „ELEKTROWNIA”
W Czeladzi szlak początkowo prowadzi polnymi drogami wśród dużej ilości zieleni. Potem natomiast drogą asfaltową, która błyskawicznie doprowadza nas do dawnych zabudowań kopalni Saturn. To tutaj mieści się Galeria Sztuki Współczesnej „Elektrownia” – jedyny czeladzki zabytek techniki.
Galeria Sztuki Współczesnej „Elektrownia” – znajduje się w budynku dawnej elektrowni największego i najnowocześniejszego przed stuleciem zakładu przemysłowego w Czeladzi – kopalni węgla kamiennego „Saturn”. Wewnątrz odnowionego budynku w nietuzinkowej scenerii byłej elektrowni obok starych maszyn zobaczyć można wystawy malarstwa, grafiki czy rzeźby. Czas zwiedzania – indywidualnie.
Po kilkuset metrach droga rowerowa doprowadzi nas do Muzeum Saturn mieszczącego się w dawnej willi dyrektora kopalni, a potem do Pałacu Saturna, w którym obecnie funkcjonuje hotel z termami rzymskimi. Przez Czeladź drogami rowerowymi lub mało ruchliwymi drogami publicznymi dojedziemy do dzielnicy Piaski.
DĄBROWA GÓRNICZA – KOPALNIA ĆWICZEBNA „SZTYGARKA”
Z Czeladzi przez ruchliwe skrzyżowanie z DK86 przejeżdżamy na wprost i już jesteśmy w Będzinie, gdzie drogami rowerowymi dojedziemy niemal do wiaduktu kolejowego. Po drugiej stronie torów, w dzielnicy Warpie, kręcimy średnio ruchliwymi drogami publicznymi, które doprowadzają do Dąbrowy Górniczej. Przez osiedle mieszkaniowe Mydlice dojedziemy do kolejnej atrakcji Szlaku Zabytków Techniki.
Kopalnia Ćwiczebna Muzeum Miejskiego „Sztygarka” – Kopalnia Ćwiczebna została udostępniona do zwiedzania w 2010 roku jako podziemna trasa turystyczna na dwóch pokładach węgla kamiennego, o łącznej długości wyrobisk ok. 800m. Można w niej zobaczyć stanowiska szkoleniowe jak również maszyny i urządzenia służące do urobku i transportu węgla. Czas zwiedzania – 45min.
MYSŁOWICE – CENTRALNE MUZEUM POŻARNICTWA
Kolejnym miastem na trasie małej pętli Szlaku Zabytków Techniki województwa śląskiego jest Sosnowiec. Miasto bardzo dobrze wdraża politykę rowerową. Wzdłuż głównych ulic powstały dziesiątki kilometrów dobrej jakości dróg rowerowych. Już od granicy z Dąbrową Górniczą przez Zagórze pojedziemy odseparowaną od ruchu samochodowego ścieżką rowerową wzdłuż ulicy Braci Mieroszewskich. Odbijamy dopiero na wysokości Góry Środuli, na zboczach której utworzono park miejski oraz stok narciarski.
Drogi rowerowe prowadzą nas przez niemal cały Sosnowiec aż do Parku Harcerskiego i dalej mostu nad Brynicą, za którym wjedziemy na tereny historycznego Śląska – do Mysłowic.
W Mysłowicach, kawałek za giełda samochodową, trasa skieruje nas do Parku Zamkowego, gdzie alejką dojedziemy niemal do rynku. Następnie przez centrum miasta, obok urzędu i dworca PKP, dokręcimy do wyłączonej z ruchu samochodowego Promenady, a potem do dzielnicy Słupna z parkiem i okazałym muzeum, które jest naszym kolejnym celem.
Centralne Muzeum Pożarnictwa – największe tego typu muzeum w Polsce i jedno z największych w Europie. Liczy ponad 4 tysiące eksponatów, a wśród nich wozy rekwizytowe, samochody pożarnicze, hełmy, mundury, medale i sikawki. Znajduje się na terenie Parku Słupna. Czas zwiedzania – 1h.
KATOWICE – MUZEUM ŚLĄSKIE, ZABYTKOWE OSIEDLA I FABRYKI
Jeżeli zaczęliście w Gliwicach to wjeżdżając do Katowic na liczniku będziecie mieć już ok. 100km. Kawał drogi za Wami, ale pamiętajcie, że zaraz dojedziecie do jednej z perełek śląskiej architektury. Miejsca, którym można zachwycać się długo – Nikiszowiec!
Osiedle Nikiszowiec – osiedle imponuje swoją architekturą, która charakteryzuje się zwartym układem budynków z czerwonej cegły. Poszczególne domy mieszkalne (trzykondygnacyjne o 12 mieszkaniach) łączone są w zamknięte pierścieniowo bloki. Każdy z tych trzykondygnacyjnych czteroboków został połączony z blokiem sąsiadującym nadwieszką (zadaszony mostek) przerzuconą nad ulicą. W podwórzach znajdowały się pomieszczenia gospodarcze: chlewiki, komórki i piec do wypieku chleba. Z tych bloków i wolno stojących obiektów publicznych, jak kościół, szkoła, szpital, uformowane jest w zaplanowanym z góry układzie całe osiedle. Znajduje się tutaj także odział Muzeum Historii Katowic – Dział Etnologii Miasta, gdzie można zobaczyć m.in. wystawę malarstwa, wystrój wnętrza dawnego, typowego mieszkania oraz urządzenia pralni i magla. Nikiszowiec jest ogólnodostępny, a czas zwiedzania zależy tylko od Was.
Kilkaset metrów od zabytkowego osiedla znajduje się kolejny na Szlaku Zabytków Techniki obiekt, przy którym z pewnością warto się zatrzymać i choć na chwilę wejść do środka.
Galeria Szyb Wilson – znajduje się w budynkach dawnej cechowni i łaźni szybu „Wilson” na terenie KWK „Wieczorek”. W postindustrialnych wnętrzach prezentuje się sztukę współczesną, najczęściej tworzoną przez młodych artystów. Powierzchnia wystawiennicza należy do największych w Polsce – wynosi około 2500m2, na których znajdują się trzy sale wystawiennicze. Galeria jest ogólnodostępna.
Wjeżdżamy do lasu i zgodnie z oznakowaniem żółtego szlaku rowerowego jedziemy obok stawu Upadowego, a potem jeszcze ok. 1km, po czym odbijamy w kierunku Fabryki Porcelany.
Fabryka Porcelany – mieści się w pochodzących z przełomu XIX i XX wieku budynkach, w których od 1925 roku produkowano słynną na cały świat porcelanę stołową. Czas zwiedzania – 1h.
Z Fabryki Porcelany, już drogą asfaltową jedziemy na Dolinę Trzech Stawów, gdzie wskakujemy na czerwony szlak rowerowy nr 1, który pokieruje nas do Bulwarów Rawy. Stamtąd już tylko kilkaset metrów do wybudowanego z wielkim rozmachem Muzeum Śląskiego.
Muzeum Śląskie – znajduje się na terenie dawnej Kopalni Węgla Kamiennego Katowice. Usytuowanie muzeum na terenie związanym niegdyś z górnictwem przypomina także o znaczącej w regionie roli przemysłu. Byłą kopalnię węgla zamieniono w unikatową kopalnię kultury, udostępniając bogate i różnorodne kolekcje na głębokości 14 metrów pod powierzchnią terenu. Natomiast 40 metrów nad ziemią, na szybie „Warszawa” znajduje się taras widokowy z piękną panoramą miasta i okolic.
Muzeum znajduje się na terenie katowickiej Strefy Kultury, w której koniecznie trzeba zwrócić uwagę na budynki Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Międzynarodowe Centrum Kongresowe oraz ikonę Katowic – Spodek.
Od Spodka drogą rowerową wzdłuż ulicy Chorzowskiej kierujemy się do Parku Śląskiego.
CHORZÓW – SZYB PREZYDENT
Park Śląski to miejsce dobrze znane rowerzystom. Tamtejsze alejki mają wyznaczone ścieżki rowerowe, którymi bezpiecznie można poruszać się między kolejnymi atrakcjami, chociażby Wesołym Miasteczkiem, Ogrodem Zoologicznym czy Stadionem Śląskim. My przejedziemy właśnie w takiej kolejności, a potem na Chorzów Stary, gdzie znajduje się zabytkowy Kompleks Sztygarka z dominującym nad okolicą Szybem Prezydent.
Szyb Prezydent i Kompleks Sztygarka – wysoka na 42 metry wieża wyciągowa szybu „Prezydent” wybudowana została w 1933 roku i ze względu na technologię żelbetową była jedną z najnowocześniejszych w Europie. Obok szybu „Prezydent” zachowała się także stare pokopalniane budynki, z których kilka zrewitalizowano, tworząc kompleks hotelowo-gastronomiczny „Sztygarka”. Obiekt ogólnodostępny.
Przez Park Redena wracamy na moment do Parku Śląskiego, skąd przez Klimzowiec, obok stadionu Ruchu Chorzów i drogami rowerowymi wzdłuż Rawy dojedziemy do Świętochłowic.
ŚWIĘTOCHŁOWICE – WIEŻE KWK POLSKA
W Świętochłowicach dojazd do znajdujących się na Szlaku Zabytków Techniki wież KWK Polska niestety nie jest przyjemny. Pokonać trzeba ruchliwe skrzyżowanie, przejechać pod wiaduktem a potem jeszcze pół kilometra w towarzystwie samochodów ulicą Wojska Polskiego. Wieże znajdują się po prawej stronie i trzeba do nich dojechać ok. 200m.
Wieże KWK Polska – są jedyną pozostałością po działającej na tych terenach Kopalni Węgla Kamiennego „Polska”. Wieże szybowe zostały wbudowane w latach 1884-87 i miały obsługiwać nowo otwarte poziomy 180m i 225m.
RUDA ŚLĄSKA – OSIEDLE ROBOTNICZE FICINUS
Ze Świętochłowic szybko przemieszczamy się do Rudy Śląskiej, a tam asfaltowymi drogami w ruchu publicznym przez Bykowinę i Wirek dojedziemy do kolejnego na naszej trasie zabytkowego osiedla robotniczego.
Kolonia Robotnicza „Ficinus” – historyczne osiedle robotnicze powstałe w 1867 roku dla pracowników kopalni Gottessegen (obecnie Pokój). Kolonia składa się z szesnastu domów i stanowi jeden z najstarszych zachowanych zespołów budownictwa patronackiego na Górnym Śląsku. Wszystkie zbudowano z piaskowca, a otwory okienne i drzwiowe ozdobiono ceglanym obramieniem. Obiekt ogólnodostępny dla zwiedzających.
W Rudzie Śląskiej wskoczymy także na Rudzką Obwodową Trasę Rowerową, która przez 1,5km poprowadzi nas w kierunku Zabrza.
ZABRZE – KOPALNIA GUIDO I SZYB MACIEJ
W Zabrzu jedziemy mało ruchliwymi uliczkami przez dzielnicę Pawłów, a potem wzdłuż Parku im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w kierunku Centrum. Po lewej stronie dostrzeżecie niebieskie wieże szybowe Kopalni Guido. Koniecznie tam zajrzyjcie…
Kopalnia Guido – założona w 1855 roku przez hrabiego Guido Henckel von Donnersmarcka. Jedną z atrakcji kopalni jest możliwość zjazdu w podziemia autentyczną klatką górniczą. Kopalnia oferuje ponad 3,5km podziemnych tras turystycznych na trzech poziomach: 170, 320 i 355 metrów pod powierzchnią terenu. Czas zwiedzania – 1-2,5h.
Trasa prowadzi głównie drogami publicznymi, a droga rowerowa pojawia się dopiero przy stadionie Górnika Zabrze – 14-krotnego mistrza Polski w piłce nożnej. Z Centrum kierujemy się Maciejów, gdzie trafiamy na niebieskie oznakowanie Zabrzańskiego Szlaku Rowerowego. Poprowadzi on nas w kierunku ostatniego na naszej trasie zabytku techniku.
Szyb Maciej – wybudowany na początku XX wieku i należał do kopalni Concordia. Pełnił funkcję szybu wentylacyjnego, transportowego, odwadniającego i zjazdowo-wydobywczego. W 1993 roku po wyczerpaniu się węgla, został przekształcony w głębinowe ujęcie wody pitnej. Obecnie dostępny do zwiedzania jest budynek z czynną dwubębnową maszyną wyciągową o napędzie elektrycznym, budynek nadszybia, wieżę wyciągową oraz szyb z głębinowym ujęciem wody pitnej. Czas zwiedzania – 1h.
Asfaltem jedziemy aż do Kąpieliska Leśnego, przy którym odbijamy w lewo do lasu. Wyjedziemy w Gliwicach, gdzie przez Żerniki zamkniemy pętle pod gliwicką Radiostacją.