Rowerowy ranking miast
Czy miasta województwa śląskiego są przyjazne rowerzystom? Zobacz jak wypadły w ogólnopolskim rankingu… dowiedz się ile mają kilometrów dróg rowerowych, ile z nich jest asfaltowych, a ile to ciągi pieszo-rowerowe? Zobacz rowerowy ranking miast!
Od pewnego czasu jestem czytelnikiem magazynu o turystyce rowerowej „Rowertour”. Można tam poczytać o wielu ciekawych miejscach, do których warto wybrać się rowerem, a także sporo porad i ogólnych informacji o rowerach. Od kilku tygodni czekałem na listopadowy numer, w którym miał być ranking miast przyjaznych rowerzystom. Ciekawiło mnie jak wypadły miasta w województwie śląskim oraz ile im brakuje do najbardziej rowerowych miast Polski?
Ranking powstał po przeanalizowaniu danych z ankiet, które miały wypełnić miejscy urzędnicy. Ankiety zostały wysłane do 42 miast, jednak 3 miasta ich nie wypełniły. Szkoda, że dwa z nich to miasta z województwa śląskiego: Jaworzno i Gliwice. Szkoda! Nie mieli czasu, chęci, a może bali się wyniku?
Ostatecznie w rankingu sklasyfikowanych zostało 39 miast, a w tym 11 miast z województwa śląskiego: Bielsko-Biała, Bytom, Chorzów, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Katowice, Ruda Śląska, Rybnik, Sosnowiec, Tychy i Zabrze. Niestety żadne z tych miast nie znalazło się w czołówce, ale 9 z nich zanotowało wzrost w porównaniu z poprzednim rankingiem (2014 rok). Tylko Dąbrowa Górnicza, Bytom i Bielsko-Biała zanotowały spadek.
Miano miasta najbardziej przyjaznego rowerzystom ponownie otrzymał Gdańsk, który wyprzedził Toruń i Wrocław. Najwyżej sklasyfikowanym miastem z województwa śląskiego są Tychy, które ulokowały się tuż za pierwszą dziesiątką. Miło zaskoczyły mnie: Ruda Śląska i Chorzów, które w śląskim rankingu były za Tychami, a stawkę po raz kolejny zamykał Sosnowiec, a tuż przed nim znalazł się Bytom i Bielsko-Biała. Osobiście dziwi mnie dopiero 31 pozycja Rybnika, myślałem, że z ich infrastrukturą rowerową będą trochę wyżej, ale i tak zanotowali skok w górą o 9 pozycji, natomiast Zabrze i Ruda Śląska podciągnęły się aż o 10 lokat, co jest drugim wynikiem całego rankingu.
Teraz trochę cyferek… Jeśli chodzi o długość całej drogowej infrastruktury rowerowej łącznie, czyli pasy ruchu dla rowerów (bez kontrapasów), drogi dla rowerów oraz drogi dla pieszych i rowerów to wśród śląskich miast wygrywa Częstochowa, która ma 63km takiej infrastruktury. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę stosunek wielkości miasta do tej infrastruktury rowerowej to zdecydowanie wygrywa Chorzów, który w tej klasyfikacji zajmuje 2 miejsce ze wszystkich raportowanych miast w Polsce.
W Bielsku-Białej, Chorzowie i Zabrzu ponad 75% nawierzchni drogowej infrastruktury rowerowej to asfalt, czyli bardzo pozytywnie to wypada. Na drugim biegunie znajdują się niestety Katowice (10% asfalt, 90% kostka brukowa) . Kolejną poruszoną kwestią są ciągi pieszo-rowerowe, są one niebezpieczne i rowerzyści muszą ustępować pieszym, co znacząco obniża komfort jazdy. Pod tym względem najsłabiej wypadł Sosnowiec i Chorzów, w obu tych miastach ponad 85% drogowej infrastruktury rowerowej to ciągi pieszo-rowerowe. Natomiast Częstochowa ma najwięcej kilometrów ciągów pieszo-rowerowych – prawie 43km. Najmniej ich natomiast jest ich w Bielsku-Białej, tylko 5% – niecałe 2km.
Katowice, Ruda Śląska i Tychy zostały maksymalnie ocenione za długość ulic z pasami ruchu dla rowerów (bez kontrapasów) w stosunku do pozostałej rowerowej infrastruktury drogowej. Katowice mają 5km takich pasów dla rowerzystów i są pod tym względem najlepsze w województwie, najlepsza w Polsce Warszawa ma 20,6km. W Bytomiu, Chorzowie, Rybniku i Sosnowcu takich pasów nie ma.
No a ile drogowej infrastruktury rowerowej powstało od 1 stycznia 2014 roku? Niestety niedużo! Najwięcej w Częstochowie – prawie 19km, i to jest całkiem przyzwoity wynik, potem Ruda Śląska i Tychy – ok. 8,5km, a kolejne miasta nie wybudowały więcej niż 6km dróg dla rowerzystów. W Chorzowie powstał tylko 1km!
Kontraruch, jakże o nim głośno w ostatnim czasie. Słabiutko to wygląda w śląskich miastach. Najwięcej kilometrów „pod prąd” na drogach jednokierunkowych przejedziemy w Rybniku – 3km, natomiast nie ma na to szans w Bielsku-Białej, Bytomiu, Sosnowcu i Zabrzu.
Kolejną kwestią, którą miasta województwa śląskiego nie mogą się pochwalić to stojaki rowerowe, ale takie, które umożliwiają zapięcie roweru za ramę. Najwięcej jest ich w Częstochowie – 200 sztuk, ale trzeba równać się do najlepszych, w Warszawie jest ich 8000! Bardzo mi się spodobała odpowiedź katowickich urzędników: „>1000”.
Ciekawą kwestią, mnie bardzo interesującą jest to czy z centrum miasta dojedziemy nieprzerwalnym ciągiem drogowej infrastruktury rowerowej do granic miasta? Z Bielska-Białej wyjedziemy w kierunku Szczyrku, z centrum Chorzowa dojedziemy do Rudy Śląskiej i Parku Śląskiego, z Częstochowy w kierunku Rędzin, z centrum Katowic do Chorzowa a z Tychów w 4 kierunkach: Bojszowy, Wyry, Lędziny, Katowice. Niestety nie są to dobre wyniki! W aglomeracji śląskiej, gdzie jest tak duże skupisko wielkich miast, bardzo ważne jest, żeby były one między sobą dobrze połączone infrastrukturą rowerową. Miejmy nadzieję, że projekt Velo Silesia wypali!
Plany rozbudowy infrastruktury rowerowej w przyszłych latach?
- Bielsko-Biała: ścieżki rowerowe wzdłuż ul. Międzyrzeckiej, Cieszyńskiej i Nad Wapiennicą
- Bytom: brak szczegółów
- Chorzów: brak szczegółów
- Częstochowa: brak szczegółów
- Dąbrowa Górnicza: przebudowa obiektów inżynieryjnych, wyznaczenie przejazdów dla rowerzystów, budowa dróg rowerowych, uspokojenie ruchu na głównym ciągu komunikacyjnym miasta (ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi, Piłsudskiego)
- Katowice: skomunikowanie dzielnic ze strefą centralną, rewitalizacja istniejących tras rowerowych, dalsze ułatwienia w strefach tempo 30, rozwój systemu roweru miejskiego, nowe stojaki rowerowe (w tym przyszkolne)
- Ruda Śląska: brak szczegółów
- Rybnik: brak szczegółów
- Sosnowiec: brak szczegółów
- Tychy: budowa ścieżek rowerowych wzdłuż ul. Oświęcimskiej, Bielskiej i Beskidzkiej
- Zabrze: budowa ścieżki rowerowej łączącej ul. Ofiar Katynia i Heweliusza, utworzenie ciągu rowerowego na ul. Dubiela, Słodczyka, Traugutta
Wydarzenia cykliczne organizowane z myślą o rowerzystach
- Bielsko-Biała: Bielski Rodzinny Rajd Rowerowy
- Bytom: wyścig kolarski dla dzieci i młodzieży z okazji Dnia Pieszego, Bytomskie Rajdy Rowerowe, masy krytyczne
- Chorzów: brak danych
- Częstochowa: nie
- Dąbrowa Górnicza: Skandia Maraton Lang Team, Maraton Rolkowo-Rowerowy, Zagłębiowska Masa Krytyczna, Rowerowy Rajd na Orientację
- Katowice: Night Biking, Tour de Pologne, Rekreacyjny Rajd Rowerowy, Nutella Cup, Rowerowa Gra Miejska
- Ruda Śląska: cykliczne rajdy rowerowe
- Rybnik: wyścig kolarski Tour de Rybnik, Bike Atelier MTB Maraton
- Sosnowiec: nie
- Tychy: Wyścig Kolarski Tyskie Kryterium Fiata, wyścig kolarski dla dzieci i młodzieży szkolnej w Tychach, Dni bez Samochodu
- Zabrze: Zabrzańskie Szosowe Wyścigi Rowerowe dla Niezrzeszonych, Plener Rowerowy, rajdy rowerowe, Program „Aktywne Zabrze”
Miejmy nadzieję, że w kolejnym rankingu, za 2 lata, miasta województwa śląskiego wskoczą do pierwszej dziesiątki! Najpierw jednak trzeba poprawić infrastrukturę rowerową oraz rzetelnie wypełnić ankietę.
Wszystkie dane pochodzą z raportu „Rowertouru”. Pełny ranking można zobaczyć w listopadowym numerze „Rowertouru”.