Czarny szlak rowerowy nr 101 Katowice – Lędziny

Początek: Ochojec – Katowice
Koniec: Osiedle Centrum – Lędziny
Odległość: 24km

Katowice: Piotrowice-Ochojec – Las Murckowski – Murcki – Las Murckowski – Lędziny: Zamoście – os. Centrum

Mapy Google – jak korzystać

CZARNY SZLAK ROWEROWY NR 101 KATOWICE – LĘDZINY

Czarny szlak rowerowy w Katowicach i Lędzinach (nr 101) zaczyna się na ul. Szenwalda przy skrzyżowaniu z ul. Jankego w Katowicach. Po lewej stronie zobaczyć możemy kościół pw św. Jacka. Razem ze szlakiem niebieskim nr 3 wjeżdżamy do lasu. Tam po 300m dołączy jeszcze czerwony szlak rowerowy nr 1. Jadąc trzema szlakami przejeżdżamy przez tory i dojeżdżamy do skrzyżowania, na którym znajduje się punkt odpoczynkowy z ławkami, stołami i mapą. Tutaj też szlaki się rozdzielają: czerwony odbija w lewo, niebieski w prawo, a my jedziemy prosto czarnym.

Pedałujemy popularną leśną drogą, na której możemy spotkać wielu rowerzystów. Nawierzchnia różna: asfalt, szuter i leśny grunt, co sprawia, że czasami równiutko jak na stole, a czasami nas mocno wytrzęsie. Kilkaset metrów w prawo od szlaku znajduje się staw Barbara. Malowniczo położony, naturalny staw, który do dzisiaj (przez eksploatacje górniczą) zmienia swój wygląd. Staw jest systematycznie zarybiany, przez co jest doskonałym miejscem również dla wędkarzy.

Jadąc czarnym szlakiem rowerowym dojedziemy do kolejnego stawu. Staw Janina, bo o nim mowa, jest miejscem często odwiedzanym przez rowerzystów i spacerowiczów, a to ze względu na łatwy dojazd oraz punkty gastronomiczne.

Jedziemy wzdłuż brzegu, znów ze szlakiem niebieskim, ale tylko 500m, bo skręcając w lewo znów się rozdzielamy. Jedziemy długo prosto leśną drogą i kawałek przed wyjazdem z lasu, po lewej stronie w pobliżu drogi, znajduje się Kapliczka Matki Boskiej. Jej powstanie wiązane jest z objawieniem Matki Boskiej na początku XX wieku. Kapliczka zbudowana została w 1995 roku przez Leśniowskiego z Murcek, który modląc się tutaj cudownie odzyskał słuch.

Dojedziemy do zabudowań w Murckach i od razu wjeżdżamy na ciąg pieszo-rowerowy, który później wprowadzi nas na pas drogi rowerowej na jezdni. Murcki od 1975 roku są dzielnicą Katowic i 86% ich powierzchni to lasy! To tutaj znajdowała się najstarsza na Górnym Śląsku kopalnia węgla kamiennego, która funkcjonowała od 1769 do 2004 roku. Murcki mają dobrze rozwiniętą infrastrukturę rowerową. Z pasu rowerowego na jezdni wjeżdżamy na nowe drogi rowerowe, którymi wjedziemy do Parku Murcki, a potem przejściem pod drogą 86 i znów wjedziemy do lasu.

Mijamy korty tenisowe i za nimi na skrzyżowaniu jedziemy prosto w drogę leśną. Gdybyśmy chcieli jeszcze wjechać na Wzgórze Wandy, z którego rozpościera się piękny widok na Śląsk to opuszczamy na chwilę szlak i skręcamy w prawo. Czarny szlak rowerowy prowadzi nas pięknym lasem, wąskimi ścieżkami mocno pod górę, a potem szybki zjazd do Dolinki Murckowskiej. W latach 80. powstał tutaj kompleks rekreacyjny z basenem i ścieżką zdrowia. Obecnie jest to miejsce nieco zapuszczone, ale mające swój specyficzny urok. Tutaj kończy się lub zaczyna, jak kto woli, zielony szlak rowerowy nr 121.

Następnie czarne oznaczenia szlaku prowadzą nas granicami Rezerwatu „Las Murckowski”. Powstał w 1953 roku a powiększono go w 1989 roku i ma za zadanie chronić pozostałości dawnej Puszczy Śląskiej. Rezerwat znajduje się na stokach Wzgórza Wandy i porośnięty jest mającymi ponad 150 lat bukami i dębami. Jedziemy leśnymi drogami gruntowymi, ale zdarzają się też krótkie odcinki wysypane dużymi kamieniami, co mocno pogarsza komfort jazdy.

Przecinamy asfaltową ul. Beskidzką i jadąc dalej lasem po prawej stronie mamy miejsce odpoczynkowe z wiatą, a także informacje o występujących tutaj zwierzętach. Szeroka droga szutrowa doprowadza nas do rozwidlenia. W lewo mamy początek zielonego szlaku rowerowego nr 153, który jest alternatywą do naszego czarnego, który prowadzi w prawo. Przejeżdżamy przez mostek nad potokiem Pstrążnik i dojeżdżamy do osady leśnej Hamerla. Znajduje się tutaj trutowisko Śląskiego Związku Pszczelarzy, siedziba tyskiego koła łowieckiego oraz dwa stawy – ujęcia wody pitnej. Okolice Hamerli są doskonałym miejscem do bytowania licznej grupy zwierząt leśnych, którym można się w ciszy i spokoju przyglądać.

Katowicki odcinek czarnego szlaku rowerowego nr 101 kończy się za wiaduktem nad drogą S1 obok leśniczówki Zamoście.

Wjeżdżamy do Lędzin – dzielnica Zamoście. Mało ruchliwą ulicą dojeżdżamy do skrzyżowania, gdzie mamy mapkę szlaków rowerowych i tabliczki informujące o kierunku jazdy i odległościach. Za boiskiem skręcamy w prawo i dojedziemy do Pomnika Weteranów Powstań Śląskich. Wąską uliczką dojeżdżamy do budynku szkoły podstawowej, a za nią polną ścieżką wjeżdżamy do lasu.

Lasem dojedziemy do starego basenu, który powstał w latach 70. Był to teren kopalniany i to właśnie pracownicy kopalni „Ziemowit” zagospodarowali te tereny i tutaj wypoczywali. Obecnie duży basen to ruina, ale na terenie Ośrodka Sportowo-Rekreacyjnego „Zalew” znajduje się zmodernizowany mały basen, skatepark oraz korty tenisowe. Jedziemy razem z zielonym szlakiem rowerowym nr 153. Oznaczenia znów prowadzą nas do lasu, z którego wyjedziemy na osiedlu Centrum. Przejeżdżamy jego bocznymi uliczkami przy garażach i wjedziemy na ul. Pokoju, która drogą rowerową doprowadzi nas do końca czarnego szlaku rowerowego nr 101.

CIEKAWE MIEJSCA NA SZLAKU:

• Wzgórze Wandy
  • Dolinka Murckowska
  • Hamerla
  • Pomnik Weteranów Powstań Śląskich (Lędziny)
  • Ośrodek „Zalew” (Lędziny)

GALERIA

Print Friendly, PDF & Email

ZOBACZ TEŻ

INSTAGRAM

Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach? Zapisz się do rowerowego newslettera!