Szlak Hutnictwa: Myszków – Poraj
Szlak Hutnictwa oznakowany jest kolorem niebieskim i ma 62km długości. Rozpoczyna się w Myszkowie przy dworcu PKP, skąd przez Porębę i Koziegłowy prowadzi do Poraja. Trasa jest zróżnicowana pod względem nawierzchni, dlatego zalecany jest uniwersalny rower, np. crossowy lub gravel. Jeśli chodzi o poziom trudności to jest to szlak dla średniozaawansowanych rowerzystów, którzy mają już doświadczenie z takimi odległościami.
Nazwa szlaku może sugerować, że będzie jechało się przez tereny przemysłowe, ale tak nie jest. Głównie jedzie się przez terany zielone oraz wsie powiatu myszkowskiego.
Długość: 62km
Początek: dworzec PKP, Myszków
Koniec: dworzec PKP, Poraj
Przebieg szlaku:
Myszków (Centrum – Pohulanka (2km) – Ciszówka (4km) – Mrzygłód (7,5km)) – Poręba (14km) – Myszków: Będusz (24km) – Pińczyce (30km) – Zabija (33km) – Mysłów (37km) – Koziegłówki (43km) – Koziegłowy (45km) – Gęzyn (51km) – Jastrząb (57km) – Poraj (61km)
Data przejazdu: 21.09.2024
MAPA
Pobierz ślad trasy: GPX | KML | RAR
Przydał Ci się artykuł? Skorzystałeś z pliku GPX? Możesz za to podziękować stawiając mi kawę :)
blok reklamowySkąd nazwa szlaku? Od Zakładów Metalurgicznych Mystal, który były bardzo ważne dla historii Myszkowa. Korzenie myszkowskiej huty, jak powszechnie nazywano zakład, sięgają XIX wieku. Wówczas swoją fabrykę metalurgiczną założyli w Myszkowie bracie Bauerertzowie. Był okres w historii Mystalu, że funkcjonowały trzy zakłady: dwa Myszkowie i jeden w Poraju. Pierwszy, tzw. stary zakład znajdował się w pobliżu dworca kolejowego, ale została po nim już tylko symboliczna brama. Drugi zakład wybudowano po II wojnie światowej, w latach 50. Znajduje się tuż za dworcem Myszków Światowid i w budynkach dawnej huty nadal działa kilka przedsiębiorstw z różnych branż.
Również Poręba ma bogatą historię hutnictwa. Na przełomie XVIII i XIX miejscowość należała do Jana Christiana Messnera. Z jego to inicjatywy zbudowany został w latach 1795-97 wielki piec do przetapiania rudy oraz zachowana do dziś wieża wyciągowa, służąca do transportu wsadu wielkopiecowego. O wartości tego zabytku, wzniesionego z ciosowego kamienia wapiennego, świadczyć może fakt, iż jest to jedyny tego rodzaju zachowany obiekt na terenie Zagłębia i jeden z dwóch w całym województwie śląskim.
OZNAKOWANIE
Szlak oznakowany jest kolorem niebieskim, a kierunek jazdy wyznaczają znaki typu R-1. Oznakowanie jest widoczne na szlaku, ale nie jest wystarczające. W niektórych miejscach są świeże tabliczki, a w innych ledwo widoczne znaki malowane na drzewach. W Myszkowie nowiutki znaki typu R-3 z odległościami, a w dalszej części szlaku bardzo stare. Także oznakowanie całego szlaku nie jest spójne i nie liczcie na to, że Was poprowadzi jak po sznurku. Pobierzcie plik GPX.
Dodatkowo na trasie pojawiają się tablice z mapą, a właściwie schematem szlaków rowerowych. Są one pobieżne i bardzo stare.
DROGI I NAWIERZCHNIE
Szlak Hutnictwa w większości prowadzi po asfaltowych drogach publicznych (63%). Głównie są to spokojne szosy, ale na początku szlaku trzeba przejechać kilka kilometrów ruchliwą ul. 1 Maja. Zatem jeśli dojeżdżacie pociągiem, polecam Wam rozpoczęcie szlaku na dworcu Myszków Światowid. Trasa skróci się o ok. 3km, bo ominiecie ten najbardziej ruchliwy fragment trasy.
Dróg rowerowych jest bardzo mało. W Myszkowie to dwie drogi dla pieszych i rowerów z kostki wzdłuż ul. 8 Marca oraz asfaltowa wzdłuż ul. Pińczyckiej. Obie łącznie nawet nie mają 2km długości.
Natomiast dużo jest dróg terenowych. Łącznie stanowią one 33% trasy. Wśród nich bardzo błotnisty odcinek leśny między Porębą a dzielnicą Będusz w Myszkowie, a także pełna kamieni, korzeni i piasku droga leśna za Gęzynem. To, wraz z ruchliwą ul. 1 Maja w Myszkowie, najgorsze odcinki szlaku! Zalecany jest zatem rower, który sobie poradzi zarówno w terenie jak i na asfalcie, np. crossowy czy gravel.
Najlepszym odcinkiem szlaku wybrałbym szutrowe drogi między Myszkowem a Porębą, ale pozostałe szutrówki zaznaczone na mapie także były spoko.
Wydzielona infrastruktura rowerowa: 1,8km (3%)
– utwardzona: 1,8km
– nieutwardzona: 0km
Droga publiczna asfaltowa: 39,1km (63%)
Droga szutrowa: 14,3km (23%)
Droga gruntowa: 6,5km (10%)
Inna: 0,3km (1%) – bruk
DOJAZD
To idealny szlak pod dojazd pociągiem. Zaczyna i kończy się na dworcu kolejowym. Zarówno w Myszkowie jak i Poraju zatrzymują się pociągi Kolei Śląskich. Przy obu dworcach są również parkingi, więc możecie zostawić samochód i wrócić do niego pociągiem.
CIEKAWE MIEJSCA
SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ MRZYGŁODZKIEJ W MYSZKOWIE
Najstarsza świątynia w Myszkowie. Ufundowana i wybudowana przez kasztelana krakowskiego Stanisława Warszyckiego w 1683 roku. Budowla jest murowana z kamienia rodzimego, jednonawowa, orientowana z półkoliście zamkniętym prezbiterium, w stylu renesansowo-barokowym.
Ołtarz Matki Bożej Różańcowej z jej obrazem w 1662 roku znajdował się w nawie głównej, ale z racji gromadzenia się przed nim coraz większej rzeszy wiernych, podjęto decyzję o budowie odrębnej kaplicy, do której uroczyście przeniesiono obraz w 1747 roku. Znajdował się on tam do około 1782 roku, kiedy to umieszczony został w głównym ołtarzu.
Wraz z upływem czasu obraz uległ zniszczeniu. Dlatego proboszcz ks. Ludwik Zaborski zastąpił go nowym, ufundowanym przez siebie w 1792 roku wizerunkiem Matki Bożej. Jednakże wkrótce, bo już w 1804 roku, ten sam proboszcz dokonał następnej wymiany obrazu w ołtarzu głównym. Trzeci z wizerunków Matki Bożej dotrwał w centralnym miejscu świątyni do naszych czasów, a okoliczna ludność nazywała go obrazem Matki Bożej Mrzygłodzkiej.
REZERWAT PRZYRODY CISY W HUCIE STAREJ
Rezerwat leśno-florystyczny utworzony w 1957 roku w celu ochrony naturalnego stanowiska cisa. Znajduje się kilkaset metrów od miejsca odpoczynkowego zlokalizowanego przy drodze z Pińczyc do Mysłowa.
KOŚCIÓŁ W KOZIEGŁÓWKACH
Kościół św. Antoniego w Koziegłówkach został zbudowany w latach 1900-1907 z inicjatywy księdza proboszcza Stanisława Zapołowskiego. Budowla wzniesiona została na planie krzyża łacińskiego w stylu neorenesansowym.
RYNEK W KOZIEGŁOWACH
Centralny plac starego średniowiecznego miasta stanowi rynek, który przez większość swoich dziejów pozostawał niezmienny pod względem urbanistycznym, a także funkcjonalnym. Do 2008 działało tu targowisko rynkowe należące do jednych z ostatnich w regionie. W 2011 rynek został zrewitalizowany i pojawił się na nim zarys fundamentu starego ratusza oraz ozdobna fontanna z głowami kóz, które są symbolem miasta.
MIEJSCA ODPOCZYNKOWE
Słaby punkt szlaku. Na całej trasie jest tylko jedna wiata odpoczynkowa ze stolikiem i ławkami. Znajduje się ona w pobliżu rezerwatu przyrody Cisy w Starej Hucie. Problem jest też z restauracjami, w których można byłoby zjeść obiad. Tylko żabki i kebsy w Koziegłowach i Poraju.
SZLAKI ROWEROWE
Szlak Hutnictwa łączy się z innymi szlakami rowerowymi:
- Szlak Zygmunta Krasińskiego: Częstochowa – Myszków
- Szlak Zamków: Siewierz – Myszków
- Szlak Pomników Przyrody: Poraj – Morsko
- Szlak Edukacyjnych Zagród Edukacyjnych
- Dębowcówka: Częstochowa – Poraj