Velo Soła
Velo Soła to szlak rowerowy o długości 40km, który prowadzi z Rajczy przez Milówkę, Węgierską Górkę i Wieprz do Żywca. Trasa ma numer 611 i jest perfekcyjnie oznakowana pomarańczowymi tabliczkami. Szlak otwarty został w sierpniu 2024 roku i z miejsca stał się jednym z najlepszych szlaków rowerowych w województwie śląskim. Rekreacyjny, bezpieczny, widokowy i malowniczy. Docenią go zarówno młodsi jak i starsi, Ci na rowerach miejskich i Ci na gravelach, rodziny z dziećmi i sportowcy. Szlak powstał z inicjatywy Śląskiej Organizacji Turystycznej.
Velo Soła prowadzi przez tereny pomiędzy Beskidem Śląskim, Żywieckim i Małym, ale jest bardzo łatwa. Od Rajczy w kierunku Żywca teren delikatnie opada, więc jedzie się lekko i bardzo przyjemnie. Spokojnie poradzą sobie początkujący rowerzyści a nawet dzieci.
Długość: 40km
Początek: Rajcza
Koniec: Jezioro Żywieckie
Przebieg szlaku:
Rajcza – Milówka (amfiteatr: 8km) – Cisiec (11km) – Węgierska Górka (bulwar: 15,5km) – Cięcina (koniec dróg rowerowych: 19,5km) – Wieprz (21km) – Żywiec (Amfiteatr pod Grojcem: 30,5km; Jezioro Żywieckie: 33km)
Data przejazdu: 04.09.2024 i 03.08.2024
MAPA
Pobierz ślad trasy: GPX | KML | RAR
Przydał Ci się artykuł? Skorzystałeś z pliku GPX? Możesz za to podziękować stawiając mi kawę :)
blok reklamowyOZNAKOWANIE
Perfekcyjne! Szlak oznakowany jest pomarańczowymi tabliczkami z numerem szlaku: 611 i nazwą: Velo Soła. Znaki ustawione są często i doskonale prowadzą rowerzystów.
Dodatkowo pojawiają się znaki z kilometrażem do kolejnych miejsc na szlaku, do atrakcji turystycznych znajdujących się w pobliżu oraz do dworców kolejowych. Aby było jeszcze łatwiej, na szlaku znajdziecie również małe tabliczki informacyjne z mapą, prezentującą przebieg szlaku Velo Soła.
Uwaga! Ze względu, że nie jest to docelowy przebieg szlaku i budowa niektórych odcinków jest dopiero w planach to na Velo Soła pojawiają się tymczasowe znaki objazdu. To żółte tabliczki z numerem szlaku: 611.
DROGI I NAWIERZCHNIE
Velo Soła w większości prowadzi po drogach rowerowych, które łącznie stanowią 62% całego szlaku. Jeśli spojrzymy pod koło to na tychże drogach najczęściej zobaczycie kostkę (37%), następnie asfalt (32%), a głównie przy Jeziorze Żywieckim szuter (31%). Natomiast jeśli je podzielimy na te odseparowane od ruchu pieszych i te z nimi połączone to przeważają drogi dla pieszych i rowerów, które stanowią 77% wszystkich dróg rowerowych na szlaku. Pamiętajcie, że na drogach dla pieszych i rowerów, czyli niebieski znak drogowy z poziomą kreską oddzielającą pieszych i rowerzystów, pierwszeństwo mają piesi.
Jeśli weźmiemy pod lupę asfaltowe drogi publiczne to łącznie stanowią one 33% szlaku. Natomiast 64% z nich to wąskie szosy ze znikomym ruchem samochodowym (praktycznie zerowym), 22% to drogi z małym ruchem, a tylko 14% to ruchliwe drogi z większą ilością samochodów. Patrząc ogólnie… odcinki z większym ruchem samochodowym stanowią 5% całego szlaku. Jest to niemal 2-kilometrowy odcinek między Cięciną a Wieprzem oraz dwa kilkudziesięciometrowe odcinki w Milówce (przejazd kolejowy) i Węgierskiej Górce (most nad Żabniczanką).
Oprócz dróg rowerowych z nawierzchnią szutrową pojawiają się też drogi leśne z szutrem oraz gruntowe drogi polne i leśne. Ogólnie drogi z nawierzchnią gruntową i szutrową stanowią 24% całego szlaku. To pewnie nie będzie dobra wiadomość dla szosowców. Wąskie opony będą miały problem z polną drogą w Wieprzu, leśną na początku Żywca i nieco kamienistą kawałek dalej. Zatem Velo Soła nie jest zalecana dla rowerów szosowych.
Najlepszy odcinek Velo Soły ciężko wybrać, jest ich wiele. Mi najbardziej spodobała się bardzo widokowa ścieżka wzdłuż Jeziora Żywieckiego. Najgorszy to ruchliwa droga z Cięciny do Wieprza.
Wydzielona infrastruktura rowerowa: 24,3km (62%)
– asfalt: 7,7km
– kostka: 9,1km
– szuter: 7,5km
* drogi dla rowerów: 5,6km
* drogi dla pieszych i rowerów: 18,7km
Droga publiczna asfaltowa: 12,9km (33%)
– wąskie, znikomy ruch samochodowy: 8,2km
– mały ruch samochodowy: 2,8km
– duży ruch samochodowy: 1,9km
Droga szutrowa: 1km (2,5%)
Droga gruntowa: 1,1km (2,5%)
DOJAZD
Jeśli chcecie dojechać samochodem to można go zostawić na parkingu przed Urzędem Gminy w Rajczy lub przed Kauflandem w Żywcu. Sporo samochodów zostawianych jest również przy plaży miejskiej nad Jeziorem Żywieckim.
Można również dojechać pociągiem. Z Katowic do Zwardonia przez Żywiec i Rajczę jeżdżą Koleje Śląskie. Oto lista dworców kolejowych przy szlaku Velo Soła:
Dworzec | km do szlaku | km do początku szlaku | km do końca szlaku | oznakowany dojazd |
---|---|---|---|---|
Rajcza Centrum | 0,1 | 0,3 | 39 | tak |
Rajcza | 0 | 2,1 | 37,2 | nie |
Milówka | 0,6 | 8,3 | 32,2 | tak |
Cisiec | 0,5 | 12,7 | 27,6 | nie |
Węgierska Górka | 1 | 16,4 | 24,9 | tak |
Cięcina Dolna | 0 | 20,3 | 19 | nie |
Radziechowy Wieprz | 0,8 | 25,6 | 15,3 | tak |
Żywiec | 0,7 | 30 | 10,7 | tak |
UWAGA UTRUDNIENIA! W związku z modernizacją linii kolejowej, Koleje Śląskie wprowadzają zastępczą komunikację autobusową na odcinku Węgierska Górka – Rajcza – Zwardoń. Organizacja ruchu będzie obowiązywać od 05 sierpnia 2024 do odwołania i obejmie wszystkie pociągi relacji. Oznacza to, że pociągiem dojedziecie maksymalnie do Węgierskiej Górki. Dalej można się przesiąść do autobusu, ale tylko od wolnego miejsca i dobrej woli kierowcy zależy, czy zabierze rowery do Rajczy. Od dworca w Węgierskiej Górce do początku szlaku w Rajczy jest 16,4km.
CIEKAWE MIEJSCA
Największą atrakcją szlaku są widoki. Trasa ciągnie się wzdłuż malowniczo wijącej się Soły pomiędzy trzema górskimi pasmami: Beskidu Śląskiego, Żywieckiego i Małego, aż 8 razy zmieniając jej brzeg. Rzeka Soła swój początek ma w Rajczy przy parku. To tutaj dwa górskie potoki: Rycerka i Woda Ujsolska, łączą się tworząc Sołę.
Lista atrakcji turystycznych znajdujących się w pobliżu szlaku:
- Zespół pałacowo-parkowy w Rajczy (600m)
- Amfiteatr nad Sołą w Milówce
- Izba Regionalna Stara Chałupa w Milówce (300m)
- Ciężki Schron Bojowy „Waligóra” w Węgierskiej Górce (600m)
- Browar PINTA w Wieprzu (400m)
- Muzeum Browaru Żywiec (500m)
- Amfiteatr Pod Grojcem w Żywcu (100m)
- Park Zamkowy w Żywcu (200m)
- Pałac Habsburgów w Żywcu (1,1km)
- Rynek w Żywcu (1,3km)
MIEJSCA ODPOCZYNKOWE
Na szlaku Velo Soła jest 5 krytych wiat odpoczynkowych, w których można odpocząć, zjeść czy schronić się przed deszczem. Wszystkie znajdują się w pierwszej części szlaku Rajcza – Węgierska Górka. Poza tym jest mnóstwo ławek, placów zabaw i siłowni na świeżym powietrzu. Dodatkowo spotkacie samoobsługowe stacje naprawy rowerów, ławki solarne, stoły do tenisa stołowego i szachów. Wszystkie te punkty zaznaczyłem na mapie.
Mimo, że Velo Soła przebiega przez turystyczne górskie miasteczka to nie ma bezpośrednio przy szlaku wielu sklepów. Pierwszy znajduje się przy dworcu w Rajczy, dalej Biedronka w Milówce, Żabka i ABC w Węgierskiej Górce (200m od szlaku), a potem dopiero sklep spożywczy w Wieprzu na 26. kilometrze.
Restauracje? Ja dwukrotnie korzystałem z restauracji „Plażowa” przy deptaku w Węgierskiej Górce. Jest mniej więcej w połowie szlaku i można zjeść tam pizzę lub „polski” obiad. Poza tym w okresie letnim czynnych jest kilka punktów gastronomicznych, lodziarni i ogródków.
UTRUDNIENIA
Na szlaku nie ma żadnych poważnych utrudnień, które by Wam sprawiły większe problemy. Chcę jednak zwrócić uwagę na kilka miejsc, które mogą być niebezpieczne i niekomfortowe dla rowerzystów:
- przejazd kolejowy przy objeździe w Milówce, ja wolę przeprowadzić rower przez ten niski tunel niż jechać do przejazdu kolejowego z dużym ruchem samochodowym na ul. Jagiellońskiej
- duży ruch samochodowy na moście nad Żabniczanką na granicy Ciśca i Węgierskiej Górki, bezpieczniej pojechać te 50m po chodniku
- zwężenie przy Cichym Zakątku w Węgierskiej Górce, zerknijcie czy nikt nie jedzie z naprzeciwka, na tym odcinku nie przejadą obok siebie dwa rowery
- niski przejazd pod wiaduktem kolejowym w Żywcu, jeśli się nie schylicie to uderzycie głową
PLANY
Velo Soła to nie jest gotowy produkt, a świadczą o tym chociażby objazdy. Są one tymczasowe, bo w planach są inwestycje w infrastrukturę rowerową. Objazd w Milówce zostanie zastąpiony komfortową drogą rowerową wzdłuż Soły, która poprowadzona zostanie pod wiaduktem kolejowym. Dwa objazdy w Wieprzu znikną, gdy gmina wybuduje dwie kładki rowerowe oraz drogę rowerową pomiędzy nimi, która zastąpi obecną drogę polną.
W Żywcu drogami rowerowymi zastąpiony zostanie leśny odcinek przy granicy z Wieprzem oraz szutrowo-kamienisty kawałek dalej. Mało tego! Szlak zostanie wydłużony, bo planowane jest przedłużenie drogi pieszo-rowerowej wzdłuż Jeziora Żywieckiego.
VELO SOŁA – PRZEBIEG
Szlak przebiega przez 5 gmin: Rajcza, Milówka, Węgierska Górka, Radziechowy Wieprz, Żywiec.
GMINA RAJCZA
Velo Soła – długość: 5km
Wydzielona infrastruktura rowerowa: 2,5km (50%)
– asfalt: 2,5km | kostka: 0km | szuter: 0km
– drogi rowerowe: 2,5km | drogi dla pieszych i rowerów: 0km
Droga publiczna asfaltowa: 2,5km (50%)
– wąskie, znikomy ruch samochodowy: 1,7km
– mały ruch samochodowy: 0,8km
– duży ruch samochodowy: 0km
Droga szutrowa: 0km
Droga gruntowa: 0km
Szlak rozpoczyna się w parku w Rajczy. Tuż obok dwa górskie potoki łączą się, tworząc rzekę Sołę. Parking znajduje się 250 metrów stąd, a dworzec PKP Rajcza Centrum jest 300 metrów dalej. Velo Soła wita ponad 1,5-kilometrowym odcinkiem drogi rowerowej wzdłuż rzeki, ale potem wprowadza na słaby, bo dziurawy asfalt drogi publicznej. Na szczęście pozostała część szlaku w Rajczy jest bardzo dobra. Jedzie się drogami rowerowymi o nawierzchni asfaltowej i wąskimi drogami publicznymi z niemal zerowym ruchem samochodowym.
Przy dworcu PKP w Rajczy (nie ten pierwszy, tylko ten drugi) znajduje się sklep spożywczy, w którym można zaopatrzyć się na dalszą część wycieczki. Po 4km jest plac zabaw z miejscem odpoczynkowym, a po 4,5km jest pierwsza wiata turystyczna.
GMINA MILÓWKA
Velo Soła – długość: 5,4km
Wydzielona infrastruktura rowerowa: 3,1km (57%)
– asfalt: 0,1km | kostka: 3km | szuter: 0km
– drogi rowerowe: 2,1km | drogi dla pieszych i rowerów: 1km
Droga publiczna asfaltowa: 2,1km (39%)
– wąskie, znikomy ruch samochodowy: 2,1km
– mały ruch samochodowy: 0km
– duży ruch samochodowy: 30m
Droga szutrowa: 0,2km (4%)
Droga gruntowa: 0km
Milówka wita nas jednym z najbardziej widokowych i malowniczych odcinków szlaku. To nie jest droga rowerowa, ale możemy się na niej czuć jakby taką była. Po 7km zobaczycie pierwsze żółte znaki objazdu. Szutrówką trzeba dojechać do drogi głównej, a tam przejazd kolejowy. Nie jest to bezpieczne miejsce, dlatego lepiej sobie wcześniej zsiąść z roweru i przeprowadzić go pod torami krótkim, ale niskim tunelem z zakazem jazdy dla rowerów. Przy okazji oszczędzicie 250 metrów, przejazd słabą szutrówką i możliwość postoju na przejeździe kolejowym.
Niestety drogi rowerowe oraz drogi dla pieszych i rowerów w Milówce mają nawierzchnie z kostki brukowej, więc daleko jej do jakości premium. Odcinek przy parku i amfiteatrze jest też często uczęszczany przez pieszych, a droga rowerowa przy Biedronce jest poprzecinana wyjazdami z parkingu.
W Milówce warto zjechać 300 metrów ze szlaku i odwiedzić muzeum „Stara Chałupa”. To zabytkowy drewniany dom, który jest przykładem tradycyjnego budownictwa Żywiecczyzny i jednym z najstarszych przykładów architektury ludowej.
GMINA WĘGIERSKA GÓRKA
Velo Soła – długość: 10,2km
Wydzielona infrastruktura rowerowa: 8,4km (82%)
– asfalt: 2,7km | kostka: 3,8km | szuter: 1,9km
– drogi rowerowe: 0,6km | drogi dla pieszych i rowerów: 7,8km
Droga publiczna asfaltowa: 1,8km (18%)
– wąskie, znikomy ruch samochodowy: 0,2km
– mały ruch samochodowy: 0,6km
– duży ruch samochodowy: 1km
Droga szutrowa: 0km
Droga gruntowa: 0km
Oprócz Węgierskiej Górki Velo Soła w tej gminie prowadzi jeszcze przez Cisiec i Cięcinę. Spójrzcie na statystyki dróg i nawierzchni. W gminie jedzie się niemal cały czas drogami dla pieszych i rowerów o nawierzchni każdej: asfalt, kostka, szuter. Jest przy nich mnóstwo ławek oraz 3 wiaty odpoczynkowe.
Miejscowości Cisiec i Węgierska Górka oddziela potok Żabniczanka. Stanowi on duży problem dla Velo Soły, bo żeby przejechać na jego drugi brzeg trzeba wskoczyć na bardzo, bardzo ruchliwą drogę DK1. Dla Waszego bezpieczeństwa skorzystajcie z chodnika – będzie też szybciej i łatwiej.
W Węgierskiej Górce szlak wskakuje na Bulwary nad Sołą. Za Wami już 15km jazdy i może czas na obiad. Ja dwukrotnie korzystałem z restauracji „Plażowa”, gdzie można zjeść pizzę lub polski obiad.
W Węgierskiej Górce atrakcją turystyczną są schrony bojowe. Jest ich pięć: „Wędrowiec”, „Wyrwidąb”, „Wąwóz”, „Waligóra” i „Włóczęga”. Najbliższe do kilometra od szlaku. Wszystkie powstały tuż przed hitlerowskim atakiem na Polskę, a ich załogę stanowiła 151 Kompania Forteczna dowodzona przez kapitana Tadeusza Semika. Przez 3 dni udawało się bohatersko odpierać ataki Siódmej Bawarskiej Dywizji Piechoty. Ze względu na heroizm obrońców okazany w obliczu przeważających sił wroga, starcie zostało nazwane „Westerplatte południa”.
Kolejnym słabym punktem Węgierskiej Górki jest zwężenie tuż przy Sole przy Cichym Zakątku. Nie miną się tam dwa rowery, więc trzeba zajrzeć czy nikt nie jedzie z naprzeciwka. Drogi rowerowe kończą się w Cięcinie po 19,5km jazdy. Do tego momentu szlak jest świetną propozycją na rodzinne rowerowanie z dziećmi.
Droga z Cięciny do Wieprza jest ruchliwa przez co mało bezpieczna dla rowerzystów.
GMINA RADZIECHOWY WIEPRZ
Velo Soła – długość: 5,6km
Wydzielona infrastruktura rowerowa: 0km
– asfalt: 0km | kostka: 0km | szuter: 0km
– drogi rowerowe: 0km | drogi dla pieszych i rowerów: 0km
Droga publiczna asfaltowa: 4,9km (88%)
– wąskie, znikomy ruch samochodowy: 4km
– mały ruch samochodowy: 0km
– duży ruch samochodowy: 0,9km
Droga szutrowa: 0,1km (1%)
Droga gruntowa: 0,6km (11%)
Gmina Radziechowy Wieprz nie poczyniła żadnych inwestycji w infrastrukturę rowerową, ale wkrótce ma się to zmienić. W Wieprzu mają powstać dwie kładki rowerowe połączone drogą rowerową. Zatem znikną te dwa objazdy oraz droga polna.
Nie ma tu również wiat odpoczynkowych. Dlatego wspomnę o sklepie spożywczym. Znajduje się on na 23. kilometrze, jest fajnie zaopatrzony i ma stolik z krzesłami przed wejściem.
W Wieprzu zobaczycie też kierunkowskazy do Browaru Pinta. To polski browar rzemieślniczy działający od 2011 roku. W 2020 roku w plebiscycie Ratebeer Best Browar PINTA został uznany za najlepszy browar w Polsce i jeden ze 100 najlepszych browarów na świecie. Od 2022 r. browary Pinta i Pinta Barrel Brewing są otwarte dla zwiedzających.
Nie ma się co oszukiwać. Velo Soła na terenie gminy Radziechowy Wieprz jest najsłabsza, najmniej bezpieczna i nie ma kontaktu z Sołą. Czekamy na inwestycje!
GMINA ŻYWIEC
Velo Soła – długość: 13,1Km
Wydzielona infrastruktura rowerowa: 10,2km (78%)
– asfalt: 2,4km | kostka: 2,2km | szuter: 5,6km
– drogi rowerowe: 0,4km | drogi dla pieszych i rowerów: 9,8km
Droga publiczna asfaltowa: 1,7km (13%)
– wąskie, znikomy ruch samochodowy: 0,2km
– mały ruch samochodowy: 1,5km
– duży ruch samochodowy: 0km
Droga szutrowa: 0,7km (5%)
Droga gruntowa: 0,5km (4%)
Do Żywca wjeżdża się drogą leśną, która po deszczach może być błotnista, a potem znów lasem po szutrowo kamienistej nawierzchni dojedziecie do infrastruktury rowerowej nad Leśnianką. Jest tam punkt gastronomiczny, plac zabaw i siłownia na świeżym powietrzu. Dalej mało ruchliwy odcinek drogą publiczną, a potem most pieszo-rowerowy nad Sołą. Za nim zobaczycie ujście Koszarawy do Soły, potem Amfiteatr nad Grojcem i punkty gastronomiczne przy Koszarawie. Stamtąd też najbliżej do Pałacu Habsburgów i runku w Żywcu.
Od mostu pieszo-rowerowego już do końca szlaku pojedziecie infrastrukturą rowerową. Są to drogi dla pieszych i rowerów. Przy Koszarawie asfaltowe, potem z kostki, a ostatnie 5,6km to szutrowa ścieżka wzdłuż Jeziora Żywieckiego. To najbardziej malowniczy odcinek Velo Soły! Jest tam kilka punktów gastronomicznych, sporo ławek, plaża i wypożyczalnia sprzętu wodnego.
Velo Soła kończy się nagle, w miejscu, gdzie stoi tylko rząd ławek, ale w planach jest jej przedłużenie.
SZLAKI ROWEROWE
Velo Soła częściowo pokrywa się lub przecina z kilkoma innymi szlakami rowerowymi:
- Węgierska Rundka – trasy rowerowe w Węgierskiej Górce
- Czerwony szlak rowerowy nr 1: Czechowice-Dziedzice – Glinka
- Czarny szlak rowerowy z Węgierskiej Górki
- Żółty szlak rowerowy: Brzuśnik – Słowianka